|
Jag köpte ett antal liljeknölar för tre år sen, plantorna är gröna och fina. Men de är inte "frodiga" och blommar definitivt inte...
De övervintrar tyvärr i rumstemperatur, vi har inget bra utrymme som är ljust och svalt.
I våras sa jag att det är sista året jag bär dem ut o in, om de inte ger lite belöning i sommar så ger jag upp. Hur lång tid tycker ni att jag ska ge dem innan de går i komposten?
Christina i Taxinge~
18-07-2005, 21:35
Jag har burit mina ut & in i fem (5) år! Och jag övervintrar dem ljust & svalt.... OK, de har blommat en gång...andra året. Fortsätt ett par år till, tycker jag....
Och snart tre år senare bär jag fortfarande liljorna fram och åter och inga blommor syns så långt några ögon når... Ska jag ge upp nu då??
 jag som har så stora förhoppningar om min "afrikan". men om du tröttnat, å jag har full förståelse om du har det, kanske du kan ge bort den till någon som vill fortsätta att bära den ett tag till. den måste ju vara jättestor vid det här laget.
De är fina o frodiga. Står numera svalt o ljust på vintern men det blir inga blommor...
Nu har jag till o med köpt ett par fejkade blommor som jag tänkte sätta ner i krukorna till sommaren så jag åtminstone luras tro att de blommar. Ska avvakta årets säsong, sen blir de omplacerade till annat hem eller nåt.
Jag har inga själv, men jag läste någonstans att de måste stå trångt i krukan för att blomma dvs de ska inte planteras i större kruka om de inte nästan spränger den. I samma artikel gavs rådet att plantera i så liten kruka som möjligt för att få blommor snabbare...även små knölar alltså.
En granne har stora jättefina som blommar som attan, hon planterar aldrig om dem utan byter bara ut översta jordlagret.
Kanske kan det hjälpa ??
Alexander-VG-zon3
01-04-2008, 20:23
de måste inte stå trångt för att blomma ,, mina är ute åretrunt i marken och blommade i kruka med ca 0-2blommor sedan redan efter första vintern blommade dom med 20blommor !!! .
du måste nog tyvärr börja övervintra dom svalt runt 0c +5c och sedan vänta på blommor ,, när dom väl blommar ska du klippa av blommorna efter dom blomamt klart , vill du inte bära dom omkring eller är trött på dom plantera då ut dom ute vid en södersida i sandjord ( med lövtäcke kan dom klara sig upp till zon 3 ) .
Efter snart sex år i kruka så står de ganska trångt.
Och sen tre år tillbaka övervintrar de svalt o relativt torrt. Är det det som är fel? Ska de ha mer vatten på vintern? Jag vattnar de kanske en gång per månad. De är helt ok när de kommer ut ur vintervila, lite vissna men ganska gröna.
Jag har nog tur då, mina tog bara två år på sig, blommade förra sommaren  Men om de blommar i sommar är en annan femma... Mina övervintrar i krukor som står svalt, får inget vatten alls förrens till våren.
Alexander-VG-zon3
04-04-2008, 13:23
CITAT (telli @ 02-04-2008, 07:46)  Efter snart sex år i kruka så står de ganska trångt.
Och sen tre år tillbaka övervintrar de svalt o relativt torrt. Är det det som är fel? Ska de ha mer vatten på vintern? Jag vattnar de kanske en gång per månad. De är helt ok när de kommer ut ur vintervila, lite vissna men ganska gröna. du ska övervintra dom svalt och torrt om det är en sort som ska vissna ner du kan även prova att chocka dom med en frostknäpp .
Mina blommar snällt år efter år utan krusiduller både de vita och de blå. Har dels några som jag sätter på friland varje år och dels ett antal som lever i krukor och alla blommar utan problem. De i krukor får bara lite ny jord överst i krukan på våren och planteras bara om när de nästan spränger krukan och de andra tar jag ju ur sina krukor och planterar på friland. På hösten tar jag in dem har dem i ett mörkt garage som bara håller frostfritt de får inget vatten på hela vintern. Sedan fram i mars tar jag ner dem i ett källarförråd med extraljus och ca 8 - 12 grader rensar bort alla vissna blad och börjar vattna upp och vips kommer det nya blad. De åker ut tidigt på våren och sedan börjar vattning och gödning och ett tu tre så sticker där upp ett antal blomstjälkar. Har även frösått några men de tog nog 5 - 6 år på sig innan de blommade
Snigelhatare
09-04-2008, 08:51
Hur gamla är de frösådda innan de klarar att övervintras? Får de vara i fred för sniglarna? Köpte en förra året och planterade i kruka. Har övervintrat den riktigt svalt, som kallast så har det nog bara varit +1C. Får se om den blommar i år.
Kan jag ha fått några eländiga icke-blommande sorter när jag köpte på Madeira? Det kanske inte ens är afrikaner? Kanske bara ser ut som såna....
kristerh
14-04-2008, 14:20
CITAT (flaxss @ 04-04-2008, 14:23)  du ska övervintra dom svalt och torrt om det är en sort som ska vissna ner du kan även prova att chocka dom med en frostknäpp . Då borde mina blomma som bara den iår  har haft dem i ett ouppvärmt förråd och inte gett dem en droppe vatten på hela vintern, nu har jag lyft ut dem och de har fått blad redan.
Oj, nu har jag fyllt år och fick en stor fin Agapanthus knöl!!!  Spännande!! Kristerh, du har alltså haft den i ouppvärmt förråd alltså minusgrader ?? Jag trodde att de på sin höjd med täckning kunde klara sig ute i zon 1!!! Flaxx är det sant!! Då borde ju jag (zon 2-3) kunna plantera dom ute...har bara ouppvärmda förråd, iofs håller sig hönshuset ofta runt nollan...
Alexander-VG-zon3
14-04-2008, 20:38
CITAT (Heda @ 14-04-2008, 19:56)  Oj, nu har jag fyllt år och fick en stor fin Agapanthus knöl!!!  Spännande!! Kristerh, du har alltså haft den i ouppvärmt förråd alltså minusgrader ?? Jag trodde att de på sin höjd med täckning kunde klara sig ute i zon 1!!! Flaxx är det sant!! Då borde ju jag (zon 2-3) kunna plantera dom ute...har bara ouppvärmda förråd, iofs håller sig hönshuset ofta runt nollan... sök här på odla så får du upp en hel del svar som jag skrivit innan ,,, ja dom sorter som vissnar ner funkar att ha ute upp till zon 3 men kallare än zon2-3 bör man nog täcka med löv om vintern då eklöv . jag bor i zon 1-2 och odlar mina i moränjord i ett soligt läge . första vintern gav jag dom lite skydd sedan inget skydd . ska man prova sig på det så ska man plantera dom som vissnar ner då dom är dom tåligaste då ska man odla dom i sandjord runt bladen och runt knölarna sedan ska rötterna ha det lite fuktigare och näringsrikare ,, plus i ett soligt söderläge nära väggen är att föredra . sedan när bladen frusit veck eller vissnat ner kan man täcka dom med löv ,, som givetvis ska bort efter dom allra kallaste nätterna är förbi . bilderna talar för sig själva http://www.odla.nu/forums/index.php?act=at...ost&id=8693http://www.odla.nu/forums/index.php?act=at...ost&id=8694
Tror du det skulle funka på gränsen till zon 3?
Alexander-VG-zon3
15-04-2008, 19:56
CITAT (grace @ 15-04-2008, 15:07)  Tror du det skulle funka på gränsen till zon 3?  jag odlar mina i zon 1-2 ,, har läst i AoT ( allt om trädgårds tidning ) för ett tag sen så var där en som odlade tåliga agapnthusar i zon 3 med ett lager löv som täckning mot kyla och ev fukt .
Jag tror faktiskt att mina liljor kommer att grävas ner i sommar. Har en fin södervägg i skyddat läge, där får de nog bo. Och om de inte blommar så är de iallafall gröna och jag får väl peta i mina fejkade liljeblommor fr ICA ibland. Kanske lurar nån iallfall!
Vet ni??? Mina afrikaner ska till att blomma!! Efter att ha burit dem sen oktober -02 har de äntligen fått knoppar!!
Nu ska jag inte vara gnällig, men själva knoppen är inte så stor, kanske ett par cm hög och en cm bred. Ska de vara så?
Makalöst att de är på gång iallafall!! Och de står fortfarande kvar i samma krukor, möjligen stod de lite kallare i senvintras....
Toppen, tycker verkligen att du är värd en blomning efter allt tålamos du har visat.. Det var nog uteplanteringen och att dom hade haft lite svalare på senvintern.. Förmodar och hoppas att du kommer att visa kort när den blommar. Du får mig att inte tappa hoppet om mina 5, tyvärr kan dom inte få speciellt kallt, men skillnaden i temp blir ju ändå stor mellan vinter och sommar. Jag köpte mina med underbart stora vackra blommor för flera år sedan, men det var då det....
annkie1
20-07-2008, 11:37
Övervintrar mina i frostfritt garage. Ganska så mörkt bara ett pyttefönster. Men de får ha det helt torrt, och trånga krukor. Dessa skönheter skall plågas. Har även planterat ner 3 st knölar på friland,bara för att testa. De står där för andra året nu och har klarat 2 vintrar.Nu kommer der fram fina knoppar på alla 3 , jag är överlycklig. Bor 5 mil från gbg Zon 3/4 nånting. Ägare till 6 fina agapanthus av olika ålder, den älsta är väll ca 5 år
Tack för grattishälsningarna! Hoppas bara att knopparna blir blommor då ska jag försöka mej på att ladda upp lite foton hit!!
Jag håller tummarna för att högtrycket senare i veckan ska sätta sprutt på knopparna!
(och de är kvar i sina krukor, och blir nog kvar i dem över denna vinter åxå!)
Alexander-VG-zon3
21-07-2008, 10:02
CITAT (annkie1 @ 20-07-2008, 11:37)  Övervintrar mina i frostfritt garage. Ganska så mörkt bara ett pyttefönster. Men de får ha det helt torrt, och trånga krukor. Dessa skönheter skall plågas. Har även planterat ner 3 st knölar på friland,bara för att testa. De står där för andra året nu och har klarat 2 vintrar.Nu kommer der fram fina knoppar på alla 3 , jag är överlycklig. Bor 5 mil från gbg Zon 3/4 nånting. Ägare till 6 fina agapanthus av olika ålder, den älsta är väll ca 5 år mina har ca 13knoppar den sommar . alla 8sorterna jag har klarade vintern . hoppas du lyckas hålla liv i dom där ute .
sqrulan
21-07-2008, 11:25
 Så här kommer jag att se ut innan mina blommar för jag sådde dom i vår. Inte är dom stora inte och det blir nog svårt att hålla dom vid liv över vintern.
annkie1
21-07-2008, 21:18
Jag hoppas oxå mina små övervintrar utomhus. Får tyvär inte plats med så många krukprojekt i garaget.(det var länge sen jag fick in bilen där) Jag vet inte vad det beror på, men mina krukor förökar sig varje år. Har väll nu ett 30-tal de flesta med Stammade småträd och perenna saker i. Jag är inte särskilt förtjust i sommarblommor. Det är kul med lite variationer Jag har ett blåregn i kruka, som jag klippt ner och format som ett litet träd. Jättegulligt men inga blommor ännu Det är 3 år gammalt nu.
Det såg intressant ut med frösådd Agaphantus. Hur har du gjort har du tagit frön från en du redan hade eller här du köpt dem
sqrulan
22-07-2008, 02:34
 Jag köpte fröer från Impecta och jag ångrar mej nu för det verkar ta en evig tid från frö till blomma.Vilken idiot man är som överhuvudtaget försöker ens,jag kastade ju min frösådda Sterlizia efter 5-7 år och detta bli exakt samma elände,suck!!! Nåja,man blir bara rikare och rikare av erfarenheter,kunde man omvandla erfarenheterna till pengar så vore jag en mångmiljardär idag!
Alexander-VG-zon3
22-07-2008, 19:44
CITAT (sqrulan @ 22-07-2008, 02:34)  Nåja,man blir bara rikare och rikare av erfarenheter,kunde man omvandla erfarenheterna till pengar så vore jag en mångmiljardär idag!  haha det våre jag också nu .
annkie1
23-07-2008, 18:56
 Samma här Men det är väll i alla fall skönt att vara nyfiken och testa lite olika saker annars lärde man väll sig inget heller
Det ser ut som att det är de vita afrikanerna som har klarat sej och är på väg att blomma.
Jag köpte nämligen både vita och blå knölar, en del knölar klarade inte första året och det kan vara de blå som försvann...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|