Gameboy
Förra året började gräsmattan få en rödaktig nyans och efter ca 2 veckor uppstod gula cirklar med dött gräs (som en handflata). När cirklarna växte kunde man se att grässtråna klumpat ihop sig och satt fast nära toppen (som ett indiantält). I fästpunkten satt en rosa kukong ca 3-4mm. Tolkar detta som någon sorts svamp. huh.gif

mad.gif

Nu har det börjat igen. Efter att ha vertikalskärt och jobbat upp en fin gräsmatta igen (från en gul halvdöd variant) kommer denna röda nyans. På vissa ställen har gräset börjat dö. Det finns även partier med rödrosa kukonger.

blink.gif VAD ÄR DET OCH VAD ÄR BOTEMEDLET

Försökte fixa in en bild på det som jag har i datorn men det var inte lätt

Claes
Åsa, mälardalen zon 2
Det enda jag kommer på som brukar ge rött på bladen är rödtrådssjuka då vissnar gräset och det brukar finnas korallröda trådaktigasamlingar på bladen.
Hursomhelst så spelar det ingen roll vilken svampsjukdom det är, när det gäller svamp i gräsmatta så finns det tyvärr inga medel tillåtna idag som man kan använda till svampsjukdomar i gräs, så det som finns att göra är att kratta upp det som ev. dött, ha på ny jord och så lite nytt gräs och hoppas problemen håller sig på låg nivå.
Gameboy
Tror 100% att det är det nu !!

Kollade och gräset är rött, speciellt i toppen. Noterade dock att vissa partier som växer bättre (gräs nära häck och plantering) på grund av bättre gödning ej är drabbat.

Är det så att mycket gödning tar död på detta?

Är det någon som vet hur man skriver på "BILD" så att en bild kan visas här? Kan vara intressant för folk att se hur eländet ser ut.

MVH

Claes
Gameboy
Nu har jag skapat ett album där det går att se fenomenet.
Kan Ni komma in i albumet ?

C
KURT
CITAT (Gameboy @ 19-07-2005, 07:01)
Nu har jag skapat ett album där det går att se fenomenet.
Kan Ni komma in i albumet ?

C

Du måste koppla albumet till din personliga identitet, för att andra skall kunna nå ditt album. I kontrollpanelen gör man detta under "Redigera profilinformation".
Gameboy
Nu går det att studera ohyran i mitt album
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon