Elisabeth-Västkustkolonisten
Hej,

Jag fick en förfrågan om vad som passar till ett hus, målat i rött och vitt.

Det är en familj i tyskland som har målad sitt hus i falurött och vitt och nu planerar trädgården.

Jag ser ju framför mig en stuga med rosor, fingerborgsblomma, prästkrage, pioner och stormhatt framför mig. Och så klart några björkar.Men vad passar till huset?
Jorden är sandjord, vattnet bara rinner genom. also skall det vara något som tål lite torka, solen och som passar till huset.

Elisabeth
Ophelia
Finns ju en massa kryddväxter och framförallt malört skulle ju vara väldigt fint till stugfärgen. Likaså lammöron och silverarv.

Jag tycker nog att riddarsporrar bör nog få vara med, finns ju i olika färger. Beroende på var de bor i Sverige så kanske lavendel kan vara fint. Kaprifol vore ju oxå vackert. Rosemmalva och olika nävor. Röllika är ju väldigt tåliga och finns i trevliga färger. Kantnepeta och isop. Kattfot, bacnejlika, stäppsalvia, vädd och olika sedumväxter.

Finns massor med vackra växter som skulle passa. smile.gif
dom bor i Tyskland.

Tror ju att dom har varit på semester i Sverige eftersom dom målade huset i falurött. Är inte precis så vanligt där

Elisabeth
Ophelia
Alltså, var stugan ligger i Sverige.

Ja jag tror inte jag har skådat många stugor i Tyskland som varit faluröda med vita knutar smile.gif
Huset är i Tyskland, inte i Sverige.

Och dom vill anlägga en trädgård som passar till huset och även klarar sig i sandjorden.

Elisabeth
KURT
SLU har en del litteraturtips:

http://www2.slu.se/forskning/fakta/faktatr...96/Tr.96-03.pdf

Carlberg, B. 1988. Gömda växter i glömda trädgårdar. Wahlström & Widstrand.

Flink, M. 1994. Tusen år i trädgården. Tidens förlag.

Jansson, E. 1994. Mormorsväxter bevaras. Fakta Trädgård - Fritid 7. SLU

Lange, J. 1991. Oldtidens og middelalderens kulturplanter i Danmark. Fra kvangård til humlekule. Meddelelser fra Havebrugshistorisk selskab 21.

Lorentzon, K. 1993. Vem känner den älskliga vårlevkojen? Trädgårdsamatören nr 2.

Lorentzon, K. 1996. Plantjakt till Uraniborgs trädgård. Kapitel i Tycho Brahe – stjärnornas herre.
krellus
Ska tåla torka och värme?
Då ligger klassiska "vresrosen" bra till.

Våra(som den tidigare ägaren planterade" står på ett berg/kulle(!) och har det hett som tusan på somrarna men klarar sig hur bra som helst.
Krellus hennes tomt är mycket soligt. Rosor tänkte jag också på

Kurt tyvärr tror jag inte att dom kan köpa och läsa svenska böcker.
Jag själv har gett bort många av mina trädgårdsböcker.

Elisabeth
kerstin z5-6
Digitalis som du nämner är ett utmärkt alternativ , vita, rosa ,gula, rost -likaså kungsljus i vitt -fa Chaxii album är snyggt mot de röda , men även den vanliga gula -
Alpmarton -ger blå metallisk glans, bolltistel och rysk marton likaså-blågull vitt o blått trivs varsomhelst - Coreopsis sorterna är tacksamma o tål torr somrar , Rostflockel är en höjdare , Nävor ger midsommarblomsterloook "
Stockrosor går bra om man vattnar ordentligt sommartid och är riktiga torpare smile.gif
Jättevädd cephalaria gigantea svajar på 2 m -
smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon