Full version: Blommande tagetes
e_sedell
Mina tagetes börjar få stora fina knoppar nu =), jag har lyckats riktikt bra, de är riktigt knubbiga och fina. Möjligtvis har jag satt dem lite tidigt.
renate
ohmy.gif Ooooh vad rolig,jag har inte ens sått mina,bara en omgång,de är lite taniga i år.Jag tror jag skall kopplar från nu och så tagetes. laugh.gif smile.gif
Almdalen
Du är nog tidig men det gör väl inget om du bara kan förvara dem inne lite till. Det är nog inte så bra att sätta ut dem ännu. Mina är inte så längt kommna får nog vänta några veckor, förhoppningsvis lagom tills det blir lite varmare.
rolleyes.gif
Ingegerd
e_sedell
jag ska nog så lite senare nästa år, men eftersom de blommar så blir det lättare att ställa ut dem i huset. Mamma är alltid negativ till det annars tongue.gif
Christoffer
Vilken Tagetessort odlar du, E sedell? Är det samma odlingsråd som gäller för TAgetes lucida?
stina
Jag sådde också tagetes väldigt tidigt ett år. Jag skulle kanta en rabatt och hade säkert 100 plantor som gick i knopp så här tidigt. Vad jag gjorde var att jag stålsatte mig och toppade plantorna så att knopparna gick åt skogen. Det gjorde ONT!!! men vilka tagetesplantor jag fick sén!!!
e_sedell
Så jag ska toppa dem alltså. Det hade jag inte tänkt mej, ska jag göra det med busktagetes också? Du vet den där buskiga typen med små blommor, jag har hört att den kallas vildtagetes också....
stina
Jag kommer tyvärr inte ihåg vilken sorts tagetes jag hade, men jag har toppat både småblommiga och dom där höga, storblommiga som jag kallar bolltagetes, med mycket gott resultat.

Lycka till!
Stina
uno
Toppentack för toppentips om toppning. I kväll får jag en toppenkväll när ja toppar mina för tidigt sådda Tagetes.

Uno
e_sedell
Jag har Luna Orange, Erecta, Mr.mostnågonting. Det är den sistnämda som gått upp i blom, jag satt luna orange samtidigt, den kommer nog också sätta knopp snart. Erecta satte jag för knapt 2 veckor sen...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon