Hejsan!
Gjorde flädersaft här om dagen och jag har gått och skjutit på det ända sedan flädern blommade. Så när jag skulle plocka blomklasarna hittade jag inte många fräscha. Jag fick ihop ett gäng men många av de små vita blommorna rasade av när jag skulle plocka dem. Vissa var också bruna. Vet ni om detta har någon betydelse för smaken på saften? Blir den kanske till och med hälsofarlig?
Tacksam föör svar så jag vet om jag måste slänga den.....
Det är nog ingen fara med din saft. Blommorna blir lite lätt bruna när de blommat över, så plocka dem lite tidigare nästa år. Du kan också göra saft på bären om du vill.
Mvh
Fenja
Jag var också ute i sista stund i år. Planterade Flädern år 2000, har alltså väntat i 5 år och höll ändå på att missa.
Fick i alla fall ihop tillräckligt med fina blomklasar

och i går buteljerade jag alltihop. 6,5 liter härlig saft!
Tänk på att flädersaft inte har så bra hållbarhet, det går bra att frysa i plastflaskor som inte fylls ända upp. Ev klarar det sig om man tillsätter konserveringsmedeel.
fruberglund
19-07-2005, 10:32
CITAT (Fenja @ 19-07-2005, 00:33)
Det är nog ingen fara med din saft. Blommorna blir lite lätt bruna när de blommat över, så plocka dem lite tidigare nästa år. Du kan också göra saft på bären om du vill.
Mvh
Fenja
Verkligen? För jag har slarvat och nu har det blommat över. Samma recept som med blommor och hur mogna ska bären vara? Vill sååååå gärna ha flädersaft
brittmarie
19-07-2005, 10:42
Här kommer ett recept till dig fru Berglund.
Fläderbärssaft
2 l Fläderbär Vatten
1 tsk Atamon
1 tsk Citronsyra
5-6 dl socker per liter avrunnen saft
Rensa och skölj bären.
Lägg dem i en gryta och häll på vatten så att det täcker bären.
Koka ca 10 minuter tills bären gått sönder och kläm dem mot grytans kant. Häll i saftsil och låt saften självrinna i ca 30 minuter, mät den och koka upp den igen.
Rör ner socker och citronsyra och koka upp igen.
Skumma och tillsätt Atamon.
Häll på rena, varma flaskor och tillslut.
Bärmassan i silduken kan kokas om med vatten och användas till eftersaft eller soppa samma dag.
brittmarie
19-07-2005, 10:49
Här finns det en hel del roliga recept på fläder.
MariehillVad sägs t.ex om Fläderchampagne, Flädergröt olika inläggningar och bakverk.
Jag har ännu en fundering.....Visst finns det falsk/oäkta fläder. Jag hoppas det inte är sådan...Men jag tror att blomsterställningen inte är lika "plan " då utan är mera som en oregelbunden boll.
Visste inte att man kunde göra saft på bären... Då kommer det att bli en del.... Synd bara att jag inte har några flaskor...
Vi har nog den största Fläder buske....(nä träd passar nog bättre) jag har sett någonsin. Det är nog 7 meter högt.
När kommer bären då?
Tack för alla svar!
CITAT (Anki @ 19-07-2005, 14:24)
Jag har ännu en fundering.....Visst finns det falsk/oäkta fläder. Jag hoppas det inte är sådan...Men jag tror att blomsterställningen inte är lika "plan " då utan är mera som en oregelbunden boll.
Druvflädern brukar blomma redan i maj, man kan knappast ta fel.
Till dig som saknade flaskor.
Min mamma brukar frysa in flädersaft i glasslådor.
När man sen ska blanda saft tar man ut lådan, tar ut vad man behöver med en gaffel och stoppar in lådan igen. Smälter snabbt när vatten hälls på.
Emma
fruberglund
19-07-2005, 18:17
Tack BrittMarie!
Ska försöka med det då...får åka till mamma och låna en saftsil först bara
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.