tomas99
19-07-2005, 06:33
Vill bara tala om att det finns mycket blåbär i skogen iår så ut och plocka.
brittmarie
19-07-2005, 06:37
Åh, vad bra. Semestern börjar snart så då ska det bli plocka av. Det är ju så gott med paj och sylt. Är det gott om dem så blir det en del i frysen också.
Annkina
19-07-2005, 07:11
Jag var ute i söndags. Tillsammans fick jag och min far ihop 1 dl på en kvart. På ett ställe. När vi körde till det andra plockstället fanns det inte 1 enda bär.
Vart bor ni som plockar mycket?
Jag finns i Ljungby, Småland.
Fialotta
19-07-2005, 07:39
Sthlms skärgård...har hela min backe ner till sjön full med stora blåbär...
så mycke så mina grannar hjälper till att plocka...i skogen
är dom mindre, så min backe är poppis så här års
Oj oj... Det är nog dags att ta reda på om den gamla frysen som står i källaren fungerar. Två långa hallonhäckar, fyra röda vinbärsbuskar och massor av blåbär i skogen. Och den lilla frysen i köket är redan full innan vi ens har börjat plocka. Jag tror i och för sig inte att vi kommer att ha så mycket tid till att plocka blåbär i år

Jag får nog vara glad om vi ens hinner åka till mina föräldrar nån eftermiddag och plocka mynta och oregano...
Jag har blåbär nästan inpå husknuten,i går hade jag en liten hink med mig när jag var ute med hunden.Det blev lite till frysen och till efterrätt,mums.Stora,fina smultron hittade vi med mitt i en massa nässlor.Jag plockede tills hunden vill går hem.Det finns massor kvar,men i dag regnar det,då är det inte så kul.Allt är blött,en fästing fick jag till på köpet,hade bara shorts på mig,som tur upptäckte jag den i tid.
Ha det bra i blåbärsskogen alla bärälskare.

Jag blir så avundsjuk . Här finns minnsann inga blåbär ...

men jag får väl köpa mina .
Underbar vacker bild
Björken
20-07-2005, 21:25
I Glasrikets skogar finns det gott om blåbär så mycket att det räcker och blir över. Bara att komma och ta för sig.

tala om var det finns . jag kommer
Björken
21-07-2005, 04:39
God morgon!
Jag bor i Lessebo och runt omkring här finns det blåbär i massor överallt bara att göra en djupdykning i den vår stormfällda skog och leta gärna upp där inte skogsmaskinerna har gått alltför hårt fram så garanterar jag dig en god skörd.
kristerh
21-07-2005, 09:56
Jag har precis kommit hem från norrtäljetrakten och kan rapportera att det kryllar av stora blåbär (och fästingar), jag har nog aldrig sett så stora och så mycket bär på buskarna, fast de har inte mognat riktigt överallt, de som ligger i skuggan är inte mogna, så det blir en lång blåbärssäsong i år.
krister
Caprice
21-07-2005, 20:39
Tog en runda neråt tomten där jag vet att vi har blåbär...
Mycket riktigt, de bara väntar på att bli plockade...
Annkina
22-07-2005, 14:20
Nu har även jag hittat. Bar man letade på rätt ställe så fanns det. Stora och många.
Har en glassburk full och rensad. Nu ska de styckfrysas och sparas till senare tillfälle.
Jag blir glad av att stoppa saker i frysen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.