Ewa L
Jag har en planta på ett udda ställe som har kommit tillbaka i tre år, i år hade den spridit sig så att jag har den på två ställen. Men långt ifrån varandra, åtminstone 15 m.

Har lusläst allt om de olika Campanula-arterna men jag klarar inte av att artbestämma den. Förra året fick jag "domen" Knölklocka här på nätet, men jag är faktiskt inte säker på det.

Blommorna är enormt stora, säkert 6-7 cm men de sitter inte ensidigt utan runt om!
Någon som är kunnig på de olika arterna? Finns det några säkra tecken??

Nästan utblommade, men ändå:

Lena N
Jag gissar på Hässleklocka. Knölklockan har ett skirare växtsätt. Gräv upp en planta och kolla rötterna, knölklockan har vita, smalt knölformade rötter sammanbundna med smalare rotbitar. Knölarna är oftast 5-6 mm i diameter och 5-7 cm långa.
Ewa L
Om jag nu gräver upp den, hur ser då rötterna ut på Hässleklockan? Du beskriver bara Knölisen. Och jag hittar ingenstans...

Jag har kopierat in bilderna från sajten tillsammans med mina egna och gjort närgångna studier i Photoshop. Jag tror jag chansar på att det är Hässleklocka och flyttar den till den blå rabatten. unsure.gif Jag har egentligen bara en kvar, den första verkar ha gått hädan. Ytterligare något som pratar emot Knölklocka?

Hjälp, vad osäker jag känner mig.
amaira
Jag har själv svårt för att skilja de olika klockorna åt, men nog tror jag på hässleklocka!!! wub.gif
Ina
Hässleklocka! smile.gif
Lena N
CITAT (Ewa L @ 19-07-2005, 10:15)
Om jag nu gräver upp den, hur ser då rötterna ut på Hässleklockan? Du beskriver bara Knölisen. Och jag hittar ingenstans...

Jag grävde upp en Hässleklocka för två år sedan och försöker minnas hur rötterna såg ut. Om jag minns rätt var rötterna grövre än på Knölklockan, och framförallt saknades de typiska vita knölarna.
renate
Hässelklocka tror jag,Knölklockans stjälk är mörk,lite lilaaktigt.
bikiv
Hässleklockans stam är ganska kraftig och liksom bladen lite "sträva". Blommorna är mer intensivt blå och mycket större än Knölklockan (som bara har blommor åt ett håll). Hässleklockan kan bli jättehög, jag har några exemplar som är mellan 1½ - 2 m. Hässleklockan sprider sig inte lika aggressivt som knölklockan.
Att det inte är Knölklocka på dina bilder är jag säker på!

Flytta du din Hässleklocka och du kommer att få en jättepampig växt i rabatten! biggrin.gif

Jag har fört "Knölklockekrig" i flera år och i hastigheten rensat bort nya plantor av Hässleklockan. Som små är det ganska svårt att skilja dem åt.
Ophelia
Ja det där var då en snygg hässleklocka!! smile.gif smile.gif Du har ingen vit?

Knölklockor har sina "tutor"mer eller mindre på en rad och "tutorna" hänger lixom nedåt samt flikarna på "tutorna" kan vara mer raka utan att få en sväng utåt som en lock smile.gif smile.gif smile.gif
renate
CITAT (bikiv @ 19-07-2005, 17:48)
Hässleklockans stam är ganska kraftig och liksom bladen lite "sträva". Blommorna är mer intensivt blå och mycket större än Knölklockan (som bara har blommor åt ett håll). Hässleklockan kan bli jättehög, jag har några exemplar som är mellan 1½ - 2 m. Hässleklockan sprider sig inte lika aggressivt som knölklockan.
Att det inte är Knölklocka på dina bilder är jag säker på!

Flytta du din Hässleklocka och du kommer att få en jättepampig växt i rabatten! biggrin.gif

Jag har fört "Knölklockekrig" i flera år och i hastigheten rensat bort nya plantor av Hässleklockan. Som små är det ganska svårt att skilja dem åt.

Du har rätt,hässelklockan blir jättehög här med.När den har blommat över klipper jag ner mina,då sprider de sig inte.
kerstin z5-6
Det du har är en Hässle klocka -de är stillsamma , men visst kan frön flyga ivär -då är jag tacksam för de tar tid att så och få upp stora ex -de vita är underbara -knölklockan har MYCKET mindre blommor !
Hannele
Grannens vackra knölkocka, tillsammans med lagerhägg:

Min hässleklocka:

Det är hässleklocka du har i din trädgård.
amaira
Åh, tack Hannele för den fina bildenpå Knölklocka wub.gif !
(Den är det inte jag har, än rolleyes.gif )
Ewa L
Nu känner jag mig säker på Hässleklockan. TACK!!! wub.gif

Ophelia!
Nej, jag har ingen vit men jag tänkte att jag skulle vara smart unsure.gif tongue.gif så jag beställde en 1 vit ifrån Althea innan jag kom på att fråga expertisen = er!
Då kan jag ju jämföra på nära håll tänkte jag.
Nu blir jag alltså stolt ägare av både blå och vit (+ lite annat som jag ju blev tvungen till att också beställa för att spara porto. biggrin.gif )
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon