heiamaria
men nu växer det "bara" ettåringar på den, i väntan på nåt mera perennt.
min fråga är;
lavendel , kan nån tipsa om härdiga såna, förutom Munsted och Hidcote
jag skulle gärna ha lite olika nyanser så att de kunde flyta in i varann
och bli sådär disigt, kisigt blå-violett-lila......

jag har letat på webben, och hittar inget annat än de ovannämnda, plus "fjärils"-varianten som inte är härdig här (zon 3-4)

jag hade tänkt att ha krokus o botaniska tulpaner på vår o försommar sen "glida" vidare med mera torktåliga perenner, typ röllika, lavendel, alpmartorn...... eftersom slänten är västvänd men får sol från 11-12 snåret ända till solnedgång, och jorden är mager. Jag hade inte tänkt mig nåt direkt totalbyte av jord.

Kan nån hjälpa?
Lena N
Jag har i år upptäckt hur vacker Jackmanniklematis är tillsammans med lavendel. En pelare av klematis bland lavendeln är mitt tips. Låt klematisen klättra på ett inte alltför högt stöd.

Min klematis växer mot en rosbåge och ses mot bakgrund av lavendel i en rabatt några meter bakom. Inget planerat, bara en ren lyckträff. biggrin.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Andra växter som kan passa i en slänt i det läget och som håller sig inom färgen är stäppsalvia, isop, kantnepeta som lite silvervita öar som färgbrytning kan man exempelvis tänka sig grupper av edelweiss. Om det behövs någon lägre marktäckare kan även kattfot eller en låg timjan passa.

(Tips: finast brukar planteringar bli ifall man grupperar växterna, ofta blir det finast om man sätter udda antal plantor i varje grupp)
krellus
På tal om Jackmanni... Vår växer så det knakar men när börjar den blomma?
Har kåk i zon IV...

Grattis till "slänten" förresten! biggrin.gif
Lena N
Jag planterade två Jackmanni den 20 maj i år. Den ena började blomma för två veckor sedan, den andra kommer att blomma om c:a en vecka ser det ut som.

Det verkar vara beskärningen som påverkar blomningstiden, den som blommar nu hade en ranka som plantskolan missatt att beskära eftersom den var nedböjd. Det är den rankan som nu blommar. Den som ännu inte blommar har betydligt fler knoppar.
krellus
Som vanligt så handlar det om tålamod då rolleyes.gif
mulle
Isop för din slänt, heiamaria?
Den blommar nu i zon III, intensivt blå och attraktiv för fjärilar!
Mulle
heiamaria
tack alla snälla för tipsen,
eftersom jag har några av förslagen på andra ställen i trädgården så ska det nog gå att ordna man kan ju dela och trixa och byta. Dessutom har jag en jackmanni som behöver ett nytt hem, rododendron som den nu klättrar i ska väck (suck) den är bara till bedrövelse och minst 30 år gammal (roddisen, alltså).

till tröst för alla som väntar på jackmanni blom - mina har heller inte slagit ut än, men vilken dag som helst så smäller det till!

nu ska jag ut och plocka "döda" petuniablommor, förresten måste man det;
plocka bort överblommade petuniablommor, man ser aldrig att parkförvaltningens gubbar/gummor går runt och nyper och ändå blommar DERAS sombara den......

mvh heiamaria tongue.gif
Ewa L
I det senaste numret av Allt om trädgård har de en artikel just för oss med slänt.
Jag kommer inte att planera min förrän om två--tre år pga för många andra stora projekt, men jag kommer att slå på stort!!
Läget är som gjort för zon-knäckare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon