Full version: Hawaii palm
Sarah_
sad.gif
Min hawaii palm, som jag fick i slutet av april har tappat alla löv.
Olyckligt vis fick den ohyra, så det var nog det sog förstörde bladen.
men hur skall jag göra nu för att få den fin?
den är lite kladdig där uppe vart bladen suttit, även några blad är kvar, men uttorkade å förstörda.

Bild finns i mitt fotoalbum

Mvh Sarahmin bild
Åsa, mälardalen zon 2
Ser inte riktigt ut som någon palm utan mera som någonting liknande Jatropha podagrica (flaskjatrofa, kommer från centralamerika) som har en uppsvälld stamdel där växten lagrar näring och vatten, blir det för dåligt ljus så tappar ofta växten bladen och går in i vila, när det blir ljusare kommer bladen åter. Så jag tror nog bladen kommer åter ifall du ställer växten ljusare, om möjligt så tror jag den skulle må bra av lite utomhussemester nu när det är ganska varmt. Ställ den isåfall lite skuggigt i början och flytta den sedan gradvis till soligare läge, utomhussolen är så mycket starkare än vad solen är inomhus på en fönsterbräda.
Zazu
jag tror det är en brighamia insignis, vulcan/hawaiipalm. ny krukväxt förra året, kommer från hawaii och är tydligen väldigt sällsynt i det vilda, det här hjälper ju inte dig med din palm, så jag kan tyvärr bara hänvisa till google sad.gif

mvh zazu
Åsa, mälardalen zon 2
Om det är Brighamia insignis så ska den heta alula på svenska (enl.SKUD) den verkar vara en caudiciform precis som Jatrophan = den lagrar vatten och näring i stamdelen och kan tappa bladen om det blir mindre gynnsam odlingsmiljö och gå in i vila. Så kanske ett litet miljöbyte kan passa står den i dåligt ljus nu kan du ex. testa att flytta den ljusare ev. till utemiljö. Många av de här växterna som lagrar vatten och näring i stamdelen brukar inte behöva så mycket vatten just när de är i vila så ställer du ut den se till så den inte kan bli övervattnad vid ev. ihållande regn.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon