hella2
kanske har jag vattnat för mycket? mina blommor faller av fast att jag gör som jag ska sad.gif alltså, behandlar dom som dom vore en familjemedlem och inte en gäst. Nu börjar även knopparna bli lite skrynkliga och ser ut som dom vill falla av. vad gör jag som är fel? nån som vet? sleep.gif
pejori
svårt att säga utan bild, men det låter som övervattning. sad.gif
kan du berätta lite mera?
hur ofta vattnar du?
hur ser du att den behöver vatten?
hur vattnar du? doppar eller häller?
vilket fönster står den i?
har den fått näring?
är den nyligen omplanterad?
har den nån ytterkruka?
vad står den planterad i?

kan du svara på dom här frågorna så ska vi försöka hjläpa dej.
smile.gif smile.gif
hella2
ok..jag ska försöka berätta lite om mina älsklingar wub.gif Tyvärr kan jag inte sätta in bilder för jag vet inte hur man gör sleep.gif Dom är tre stycken ganska nyligen inköpta, ca 4 månader gamla.Dom är inte omplanterade,det är fortfarande fin bark i krukorna,dom står med genomskinlig kruka.jag läste här att man kan lära sig att känna på krukan om dom är torra. lätt kruka=vatten... tung kruka inget vatten. Jag vattnar dom väll ungifär var 10 dag. En av dom har tappat alla blommorna,dom andra två är på väg trots att en är det mycket knopp på..men så såg den redan ut i äffären,men inga har slagit ut än. jag har gett dom växtgödning som det står på flaskan,tyvärr har jag inte sänkt ner krukorna som man borde i vatten,men det finns dom som aldrig gör så och har hur fina phalanopsisar som helst!Dom blir rejält genomvattnade så pass att man ser hur luftrötterna blir gröna.men dom får ej stå i vatten, ja..jag kommer inte på så mycket mera..kanske det bara är dags för dom att tappa sina blommor nu..vad vet jag. wacko.gif
hella2
jag vet inte exakt vad för fönster dom står i möjligen nordväst, bara sol på eftermiddagen,men jag brukar dra ner persiennerna pga att det blir för varmt annars.
hella2
någon som kan hjälpa mig? sad.gif
GoSatta
Börja med att doppa krukorna istället för att vattna, det ger gämn fukt i hela krukan på ett mycketbättre sätt än vad "vanlig" vattning gör.

Är rötterna okey? komposten i mitten av krukan kanske är helt förmultnad etc.? det är inte alltid lätt att se utifrån.

vattna oftare, nu på sommaren doppar jag mina phalinopissar minst en gång i veckan (2 när det är som varmast).

Sen kan miljöombytet vara boven, en helt ny miljö, annan fuktighet, ljus värme. Då kan den fälla blommor knoppar för att använda kraften till att sätta sig till rätta i sin nya miljö, phalenopsisar brukar kunna skjuta nya stänglar och blommor ganska snabbt.
Sommartorparn
Här hade vi en väldigt lång diskussion om skötsel av brudorkidé. Jag vill minnas att det gavs många bra tips.

http://www.odla.nu/forums/index.php?s=1dcc...30&#entry183696

Om det inte är övervattning så kan den ha fått en släng av torka. Dom är lite känsliga för det. Släpper knoppar och blommor även om plantan i övrigt ser frisk o grön ut.
kristerh
Du skriver att du vattnar var 10:e dag vilket jag tycker är alldeles för sällan så här på sommaren wink.gif
en blommande phalaenopsis brukar inte bry sig om en flytt, om inte knopparna är för små, då kan den fälla blommorna.
Passa på att omplantera, då kan du lätt se statusen på rötterna, passa på att vira vitmossa kring rötterna, det brukar sätta fart på de segaste phalaenopsisarna, om komposten är bra tror jag att det är så att du har för grov kompost (barkbitar) och det i kombination att du vattnar för sällan gör att du får problem, ge dem inte näring om de mår dåligt.
krister
fruberglund
Ring till Barnaby...hahaha (ja, jag vet, dålig humor...skyller på bebisen) biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
SOLVEIG
Orkide"problem" som jag vill undvika, om det går!

Varför blir bladen ljusa nästan som genomskinliga samt torra t.o.m. lite bruna i bladtoppen.

De fick omplantering för c:a 1 månad sedan.I orkidé "jord" i genomskinliga krukor. Jag dränker dem emellanåt och de står ljust men

inte i direkt solljus.

Många knoppar men man är ju rädd att de inte skall blomma ut eftersom bladen inte ser ut att trivas.

Några tips? Jag lyssnar spänt!
ohmy.gif
kristerh
Genomskinliga krukor skriver du wink.gif det är inte de där genomskinliga glaskrukorna hoppas jag wink.gif unsure.gif undvik dem, de har så dåligt med dräneringshål att luftcirkulationen blir obefintlig och plantorna börjar ruttna,
dessutom om de står i sol så blir de som brännglas...
Är det alla blad som blir fula? phalaenopsisen byter ju blad ibland och om det bara är nåt enstaka blad som försvinner ibland är det ingen fara.
"jag dränker dem emellanåt" skriver du, hur gör du då? de skall bara vattnas när de är riktigt torra, och då håller du ner krukan i en hink vatten så att vattenytan kommer upp till krukkanten, sedan lyfter du upp den och vickar så att överskottsvattnet rinner ut, obs att den inte tål vatten i bladvecken, då kan den ruttna.
krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon