krellus
19-07-2005, 11:10
Är det fler än jag(och frugan) som reagerat på hur ojämn kvalitén är på jord som man köper på säck/påse?
Vi ville ha lite "bättre" jord vid en plantering och köpte den som var "bättre".
Säck1 = Superbra jord. Inte bar "mull" som man är van vid.
Säck2 = Samma sort, annan säck. I princip bara mull.
Blir så himla sur...
*lena:-)*
19-07-2005, 11:22
håller alldeles med.....jag köpte Hasslefors plantjord iår...trodde den var av den bättrre kvaliten, men de måtte ha blandat i nåt ogräsfrö.....det är som en gräsmatta av något oidentifierat i alla krukor, pallkragar osv...........lagt av att rensa, hopplöst.
avs "lenasch" bättre jag
krellus
19-07-2005, 12:04
Vi sitter i samma båt!
Hassefors var det *grrrrrrrr*
lena:-)
19-07-2005, 12:11
tillbaka i rätt form .......
har du ogräs i din jord med? ........Krellus?
krellus
20-07-2005, 07:13
Det har jag inte hunnit upptäcka ännu!
Dålig var den i alla fall...
Japp, Krellus Valerius till er tjänst...
Gloriana
20-07-2005, 12:03
Ofta får man väl vad man betalar för har jag erfarit. Jag tycker också att kvaliten är väldigt blandad. Levermossa tillhör de otäckheter jag fått in med plantjord.
Däremot har jag väldigt positiv erfarenhet av Hasselfors u-jord. Dyr är den men växterna gillar den skarpt. Den är grövre i konsistensen och håller bättre. Jag använder den till både fuchsior och tomatplantor med utmärkt resultat. Om jag snålar och köper vanlig plantjord/blomjord blandar jag alltid upp den med t ex perlit eller leca för att det inte bara ska bli en kompakt klump.
kristerh
21-07-2005, 15:45
CITAT (Gloriana @ 20-07-2005, 13:03)
Ofta får man väl vad man betalar för har jag erfarit. Jag Däremot har jag väldigt positiv erfarenhet av Hasselfors u-jord. Dyr är den men växterna gillar den skarpt. Den är grövre i konsistensen och håller bättre.
Just den köpte jag i år för sista gången, samma skit som de man får 5 för 100 för

jordytan blir som cement, och innehållet är bara torv.
krister
Gloriana
21-07-2005, 20:14
CITAT (kristerh @ 21-07-2005, 16:45)
Just den köpte jag i år för sista gången, samma skit som de man får 5 för 100 för

jordytan blir som cement, och innehållet är bara torv.
krister
Det var som tusan. Då har jag haft tur antagligen. Skulle jordytan bli som cement för det priset skulle jag ringa till Hasselfors och klaga mycket högljutt. Kostar eländet 80 spänn så ska det vara värt pengarna!
kristerh
22-07-2005, 09:26
CITAT (Gloriana @ 21-07-2005, 21:14)
CITAT (kristerh @ 21-07-2005, 16:45)

:angry: jordytan blir som cement, och innehållet är bara torv.
krister
Det var som tusan. Då har jag haft tur antagligen. Skulle jordytan bli som cement för det priset skulle jag ringa till Hasselfors och klaga mycket högljutt. Kostar eländet 80 spänn så ska det vara värt pengarna!
Ja jag var verkligen besviken och det var på vippen att jag kontaktade dem, men det blev aldrig av, men nu vet jag att den jorden skall jag inte köpa mer.
krister
krellus
22-07-2005, 10:39
Japp, rena cementen.
Jag ska iofs gjuta lite snart så jag kanske kan använda jorden istället för det grövre gruset.
Caprice
22-07-2005, 13:48
Jag har oxå köpt olika sorter för att testa, Hasselfors ink...
Väldigt ojämn kvalite, inte värt pengarna...
Nu kör jag alltid med 5 säckar för en hundring, och blandar 50/50 med kodynga... Bra konsistens, och växterna gillar det...
Den enda jord jag "specialköper" är såjord...
lilla mamma
22-07-2005, 16:18
Skulle aldrig falla mig in att köpa gördyr jord.
Köper 5 för hundra och blandar med egen kompostjord, egen barkmull, kanindynga och lite sandningssand.
Billigt och bra.
Tänk egentligen hur mycket bränsle och annat det går åt att forsla all jord över vårt land... jag är också delaktig i örslet
Anita
Jag köpte 48 st. 50 litersäckar planteringsjord på plantagen i våras och i den finns det både halvförmultnade kvistar och bark (6 för 100). När jag gräver i den nu kryllar det av maskar.
Den är lättarbetad, blir inte det minskat kompakt och håller fukt bra. Jag blandade ut den med bara två säckar kogödsel och växterna blommar som bara den. Jag trodde att jag skulle behöva tillsätta grus men det verkar gå bra ändå. Runt lavendeln har jag dock lagt sand för säkerhets skull.
Anki
Gloriana
24-07-2005, 21:13
CITAT (Caprice @ 22-07-2005, 14:48)
Jag har oxå köpt olika sorter för att testa, Hasselfors ink...
Väldigt ojämn kvalite, inte värt pengarna...
Nu kör jag alltid med 5 säckar för en hundring, och blandar 50/50 med kodynga... Bra konsistens, och växterna gillar det...
Den enda jord jag "specialköper" är såjord...
Till sådderna köper jag vilken jord som helst. Sår gör jag i den med men då blandar jag ut med rätt mycket perlit, som för den delen också kan köpas i säck. Har jag tillgång till grus eller inte alltför fin sand går det att blanda ut med det också. Köpt såjord tycker jag är alldeles för pulvrig eller vad man nu ska kalla det i konsistensen. Det blir för tätt helt enkelt.
När jag sen skolar kör jag också den billiga jorden men kör i lite extra benmjöl eller algomin om jag gitter. Extra sand åker med ibland men det beror på vad det är för plantor som ska skolas.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.