Full version: Bildfrågor
Fnattan
Jag har en växt i min rabatt, som jag själv tycker är ganska dekorativ. Men jag misstänker att det är ett ogräs eftersom jag inte har något minne av att ha planterat något liknande. Kan någon kunnig tala om vad det är?
Sedan har jag en massa hål i växternas blad. Här en bild på Hortensian.
Vilket odjur gör sådana hål?

Jag kan tyvärr inte lägga in bilderna direkt för jag vet inte hur man gör. De tre bilderna finns i mitt album under rubriken sommar 2005. Jag hoppas att det funkar så.

Tusen tack för svar! biggrin.gif
Fnattan
telli
Jag kan inte se några bilder i albumet för sommar 2005...
Fnattan
Men, nu finns de där, eller?
Fnattan wub.gif
telli
Jepp nu finns de där!!

Men jag har inga svar på dina frågor - tyvärr...
Jejja
Kan ogräset vara vippslide (Aconogonon divaricatum)? Det är en mycket härdig perenn som inte alls beter sig som annat slide utan håller sig bra där man planterat den. Den ska tydligen kunna få fina höstfärger också.
Fnattan
Tack för svar:vippslide!
Jag har letat efter bilder på nätet men hittar endast på en alpvariant.
Hålen då?
Är det ingen som har någon teori?
Jag är tacksam för alla sådana,
Fnattan unsure.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Jag tycker det påminner om någon pilört.

Här hittas bild på vanlig pilört Persicaria lapathifolia
Ophelia
Vippslide kan väl bli kring metern hör och pilörten runt 50-60 cm. Kan det hjälpa? Är oxå inne på pilört.

Hålen i bladen är förmodligen något hungrigt kryp som hittat ett smörgåsbord hos dig biggrin.gif
Fnattan
Tack! Pilört är det säkert.
Nu en följdfråga: Är det "farligt" att ha en sådan i rabatten? Jag tycker själv att den är ganska fin där den växer framför två vita kungsljus men jag vill ju inte att den tar över stället efter några år. Eftersom den är ettårig kan man kanske bara rycka bort den när man börjar anse den som ogräs, eller?

Beträffande hålen så har nästan alla växter dessa hål. Speciellt digitalis tobaksblommor och Hortensian på bilden men även på Stockrosens blad som inte alls kommer i närkontakt med marken. Vad göra?

Väntar med spänning på fler kloka råd!
FNATTAN

smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Lite hål blir det alltid på växterna ifall man har sniglar, tvestärtar, larver etc. i trädgården (=en helt normal levande trädgård utan en massa gifter). Ofta är det åkersniglar tycker jag som äter en hel del hål, de är främst nattaktiva och de är ofta ganska små.

Här lyckades jag fånga en ganska stor åkersnigel på bild

Själv brukar jag ta bort pilörten, men här brukar den främst dyka upp bland grönsakerna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon