Full version: Övervintring
mulle
Jag har en stor jordkällare och undrar vilka alla krukor jag egentligen kan placera där i höst.
Finns det någon tumregel - eller lista - på växter som ska/kan stå mörkt under vinterhalvåret?
Hittills har allt stått på den svala glasverandan men de har inte mått bra då minusgraderna svept in i samband med att ytterdörren öppnas och stängs.
I källaren är ju temperaturen jämn hela vintern. Men, som sagt, där är ju mörkt.
Mulle
Åsa, mälardalen zon 2
Växter som är lövfällande eller som klarar sig utan blad på vintern går bra att förvara mörkt ex. lök/knölväxter som ex. dahlia, kanna, gladiolus etc. +växter som fuchsia och pelargon (även änglatrumpet brukar klara av att stå mörkt). När det är mörkt måste det dock vara ganska kallt så inte växterna börjar grönska ca +5C brukar funka till det mesta.
mulle
OK, tack!
Jag har sånt som humle, hosta och japansk klätterros i stora zinkkärl och tycker att det verkar lättare att ta dem till källaren än att vintertäcka.
När är det den optimala tidpunkten för att flytta in dem?
Oktober/november efter första frostnatten? Alla blad bör väl vara borta först.
Jag har också mitt livs första fuchsia, måste den in före frosten slagit till eller tål den en natt?
Och hur är det med eventuell bevattning? Det är fuktigt i källaren, räcker det eller ska jag också ge växterna en skvätt vatten med jämna mellanrum?
Mulle
Åsa, mälardalen zon 2
Humle, hosta och rosor kan övervintras mörkt och det går att ha dem ganska kallt. När det gäller fuchsian så brukar jag låta den få en frostknäpp sedan strippar jag växten på alla blad + jag klipper ner dem något annars får de inte plats.

Fuchsia redo för vintervila

När det gäller vattning när det är mörkt och kallt så ska de hållas ganska torra, är det fuktigt i källaren är det inte säkert att man måste vattna överhuvudtaget under vintern. Gå och känn efter, kör ner ett finger djupt i krukan är det fuktigt långt ner i krukan räcker det. Innan växterna ställs till vintervila är det också bra om jorden får torka upp.

När det gäller hosta och humle så vissnar de ner helt på hösten, du kan vänta med att ställa in dem tills de gått in i vila. Rosen tappar bladen när den är redo att gå in i vintervila.
mulle
Tack Åsa för utförligt svar!
Mulle
mulle
Jag har ytterligare övervintringsfrågor.
Måste stora krukor täckas på samma sätt då de står i ett kallväxthus som då de står utomhus?
Det blir ju lika kallt i växthuset, däremot inte blött.
Och behöver krukorna då också stå på frigolitskivor?
Mulle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon