Full version: Nässelfjärilen
mulle
Jag har en dunge med nässlor som jag vill bli av med. När kan jag röja utan att störa nässelfjärilens fortplantningsbestyr?
Mulle
amaira
Jaha, det var svårt det huh.gif . Nässelfjärilen kläcker från juni till och med augusti (i flera etapper).

Men "vi provar".

1. Är ditt nässelbestånd i full skugga? Röj.
Alla svenska dagfjärilar behöver SOL någon gång under dagen under larvstadiet, för att få den värme de behöver för att utvecklas.

2. Gå igenom det och kolla, är det "orört" eller verkar det pågå aktivitet? Fjärilslarverna syns, och det syns att någon har ätit på nässlorna.

Om du ändå tänker göra dig av med beståndet, så spelar det ju ingen större roll om du gör det nu eller i höst, om det inte är fjärilslarver där just nu.

Om du med "röja" enbart menar "klippa ner", så kan man i stort sett göra det när som helst, bara det inte är larver där. (Eller klippa hälften, i etapper.) Då kommer det ju upp nya fräscha nässlor till glädje för sensommarens fjärilar!!

Finns det andra nässelbestånd i närheten? Om det finns larver, flytta dem dit. Ta hela ruggen med nässlor och lägg där, larverna kryper över själva.

Tja, det var lite tankar bara, som kanske hjälper dig lite på traven, med dina egna tankar rolleyes.gif .
mulle
Tack Amaira!
Jag har inte sett några larver där men jag väljer för säkerhets skull alternativet att föra nässlorna till ett annat bestånd.
Mulle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon