Full version: Artbestämning
cinacarina
Jag skulle behöva hjälp med att artbestämma ett träd samt en buske/träd.
Har lagt in två bilder på vardera i fotoalbumet.

Trädet växer väldigt högt och har flera stammar, det blommar med små vita blommor på våren och nu är det fullt av små bär som fåglarna älskar.

Det andra vet jag inte om det är en buske eller ett ungt träd.
Bladen påminner mycket om en vinbärsbuske.
Jag klippte ner det för ett par år sen men nu har det kommit upp ganska mycket. Jag har aldrig sett några blommor (på 3 år).
mulle
Trädet är en häggmispel - en riktig fågelfavorit och ett vackert träd året om!
Mulle
cinacarina
Tack för snabbt svar!
Ja, jag är väldigt förtjust i det trädet. Stammarna slingrar sig så vackert om varann också.

Hoppas på artbestämning av det andra okända också! tongue.gif
Big Gardener
Bild tre och fyra gissar jag är Tysklönn, Acer pseudoplatanus. Den grova strukturen på bladen tyder på det. Men på så unga blad kan det vara svårbestämt och det skulle också kunna vara Skogslönn, Acer platanoides. Båda arterna är relativt vanliga och sprider sig mycket lätt med frön.

Den femte bilden är en tamkatt, Felis silvestris f. catus.
wolkenkrabber
3 & 4 skulle mycket väl kunna var tysklönn men jag tycker att det är troligare att det är ett skogsolvon (Viburnum opulus)
Big Gardener
CITAT (wolkenkrabber @ 20-07-2005, 15:38)
troligare att det är ett skogsolvon (Viburnum opulus)

Jo, jag funderade också på det, men hur är det med paralella knoppar på Skogsolvonet? Är osäker.
Ophelia
Vågar mig på att svara jag med smile.gif

Är oxå säker på att det är en häggmispel, en amelanchier spicata gissar jag på.

Den andra tycks se ut som tysklönn, jag inbillar mig att bladen är ganska stora, 5-flikiga. Skulle vara intressant och veta om det kommer fram mjölksaft om man bryter bladskaften?
Anders zon 1
Är 99% säker på att det är skogsolvon på bild 3 och 4. Det andra är som sagt häggmispel och jag tror också att det är Amelanchier spicata.
Hannele
CITAT (cinacarina @ 19-07-2005, 15:27)
Ja, jag är väldigt förtjust i det trädet. Stammarna slingrar sig så vackert om varann också.

Låt inte fåglarna äta alla bär på häggmispeln, ta några själv också.
Gammal läkeväxt för indianer.

Saskatoon Berry
Eastern Serviceberry, Western Service Berry
June Berry, Juneberry
Shad-bush

Saskatoon has a long and important history of usage extending back to pre-settlement times of Western Canada. Indigenous people used the fruit in soups, stews, meat dishes, pemmican and dried cakes. Arrows and pipe stems were made from the shoots. Juice was used to cure stomach ailments, and it is a mild laxative. Eye and eardrops were made from mature berries. Boiled cambium can be used as a disinfectant. Root infusions were used to prevent miscarriages.
Big Gardener
Jag ger mig. Det borde vara skogsolvon eftersom jag såg att också den har paralellställda knoppar, precis som lönnen.
cinacarina
CITAT (Ophelia @ 20-07-2005, 19:15)
Den andra tycks se ut som tysklönn, jag inbillar mig att bladen är ganska stora, 5-flikiga. Skulle vara intressant och veta om det kommer fram mjölksaft om man bryter bladskaften?

Jag har varit och bytit av ett bladskaft och ingen mjölksaft i sikte.

Jag har sökt på Google och tittat på andra bilder på Skogsolvon och det verkar ju vara det, men jag har aldrig sett några blommor på den, vet ni hur gammal den måste vara innan den blommar?

Tack för alla svar!
Ophelia
CITAT (cinacarina @ 21-07-2005, 13:17)
CITAT (Ophelia @ 20-07-2005, 19:15)

Jag har varit och bytit av ett bladskaft och ingen mjölksaft i sikte.

Jag har sökt på Google och tittat på andra bilder på Skogsolvon och det verkar ju vara det, men jag har aldrig sett några blommor på den, vet ni hur gammal den måste vara innan den blommar?

Tack för alla svar!

Då är det nog skogsolvon.
Jif
Saken är ju redan avgjord men jag svarar ändå. Busken är skogsolvon. Jag har en likadan i min trädgård på landet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon