Efter många somrar med ankor är vi för första gången ankfria i år.
Och skall så förbli!
Jag har nämligen upptäckt att det är jätteskönt att dagligen slippa tvätta en massa vattenkärl, att inte behöva fösa in dem till natten och ut på morgnarna igen och - framför allt - att slippa fylla på den stinkpöl till damm där ingen växtlighet klarat sig undan ankornas näbbar.
Men vad ska vi göra nu med gropen? (Min man sa lite surt att han tycker att det är synd om han grävde och slet förgäves...)
Problemet är att dammen har varit en lergrop där vattnet har hållits utan dammduk. Nu har ju allt avdunstat och om jag har förstått saken rätt är det det samma som dödsstöten för en tät lerdamm?
Eller kan den ännu räddas?
Är det bättre att försöka få i gång allting ännu i år - med eller utan dammduk - eller kan jag vänta till nästa vår?
Jag är mest intresserad av en naturlig damm utan pump och filter. Hur stor bör i så fall dammen vara för att jag överhuvudtaget ska kunna hoppas på balans och rent vatten? Och så lite jobb som möjligt.
Den är nu ca 1 meter djup. Den är njurformad, cirka tre meter lång och två meter på bredaste stället.
Och vad ska jag plantera som bäst bidrar till "reningen" och som klarar zon III?
Dammen ligger öppet och i full sol. Måsarna ser allt som är ätbart och därför tror jag mera på någon inhemsk fiskart i stället för lysande guldfiskar. Fel tänkt?
Å ena sidan skulle jag gärna ha en vacker damm, å andra sidan fasar jag för arbetet och min totala okunskap i ämnet.
Vad skulle ni göra under dessa förutsättningar?
Mulle