Full version: Älggrässaft
gutta
Igår gick jag ut och skördade 50 klasar älggräsblommor och lade dem i en bunke med citron, citronsyra och socker. Samma recept som till flädersaft. Jag håller på att dö av nyfikenhet om vad det ska bli av det hela. Blommorna doftar ju godis från början, så det borde bli bra. Har någon provat?
brittmarie
Har aldrig kokat den själv Men har tidigare köpt på marknad i Lövånger.
Den är god och passar utmärkt som måltidsdryck. Går även att göra en del annat av saften också t.ex sorbé och gelé.
Susanna
Hur ser älggräs ut? Det låter ju gott så det vore kul att pröva!
Lena N
Älggräs är vanlig på fuktiga marker. Man kan även koka te på blommor och blad. Har för mig att te på älggräs har använts mot huvudvärk.
Eva i Skåne
Aha, nu vet jag vad det är som det växer så mycket av i vissa vägkanter just nu. smile.gif

Jag borde nog plocka och göra te av och spara in en massa huvudvärkstabletter. wub.gif

Berätta hur saften blir!!! tongue.gif
brittmarie
Det här läste jag i boken Örtmedicin och växtmagi:
Använda växtdelar: Blommor, grenspetsar, jordstam. Bör ej bevaras mer än ett år.
Medicinskverkan: Febersänkande, inflammationshämmande, urin- och svettdrivande; jordstammen adstringerande.
Användning: Vid feber, förkylning, reumatiska besvär. Ödem. Jordstammen vid diarré.

Den färska växten innehåller salicylsyreföreningar som ger en välgörande verkan vid ledsmärtor. Den verkar även inflammationshämmande och påskyndar urinutsöndringen.
I Sydsverige lär allmogen fordom ha använt ett avkok av älgört som utvärtes medel mot ohyra hos boskap.
För att vara verksam bör älgörten användas färsk eller kort tid efter insamling och torkning.
Torkade blad av älgört ger ett alldeles utmärkt örtte som verkar svettdrivande och febernersänkande.

Det här läste jag också men inte i samma bok.

"Det sägs att man blir kärleksfull av älgört.
Då muskelspänningar lättar finner man sitt rätta jag,
blir glad i sig själv och god
mot sina medmänniskor."
gutta
Nu har jag provat älggrässaften. Lyckat resultat! Klart egen karaktär på smaken. Några krämpor har jag inte märkt att jag blivit av med men det krävs kanske mer långvarig förtäring. Nu är allt överblommat men nästa år blir det dubbel sats!
zissi
Här nedan ett (av många) recept på en fräsch måltidsdryck av älgörtens lättplockade blommor. Växer i stort sett överallt och blommar i juli och augusti. De första dagarna nu i juli har blomningen fullkomligt exploderat här i Östergötland.
I grundreceptet ska det vara 1,5 kg strösocker men vi tycker gott det räcker med 1,2 kg. Vi vill inte ha för söta drycker men det är ju en smaksak. Använd helst ekologiska citroner om ni hittar.

Älgört, färska blomklasar 30
Citron 3
Vatten 1.5 liter
Strösocker 1.2 kg
Citronsyra 50 gram

Gör så här
- Koka upp socker, vatten och citronsyra till en lag.
- Häll lagen över de sköljda blommorna och de tvättade, skivade citronerna i ett rymligt kärl med lock. Låt stå kallt i 4 dagar.
- Sila saften och häll upp på flaskor. Kan förvaras kortare tid i kyl och längre tid i frys.

Det här blir ett av mina projekt i veckan som kommer tummenupp.gif wub.gif
Meriona
Myosotis brukar göra älgört-saft, men som tur är så är hon lite glömsk, så hon glömmer varje gång jag är där att tvinga mig att prova. wink.gif

Är det gott alltså? blink.gif Örten luktar ju apa!
Myosotis
laugh.gif Har nog bara gjort älgörtssaft en gång, det är ändå ingen som dricker saft här men kul att ha hemma för att ha något att bjuda på, eller som en enkel gåbortspresent. Saften smakar lika gott som blomman doftar, det är du som har fel på luktsinnet Meriona tongue.gif Nu blommar flädern, man kanske skulle göra lite saft, det var flera år sen. Godast är nog ändå maskrossaft. I år har jag bara gjort syrénsaft som blev lite blek i smaken.
zissi
Jag har gjort två satser älggrässaft i sommar. Första gången tog jag inte ur kärnorna och skar inte bort något av det vita innanför skalet och den blev lite åt det beska hållet men i min smak mycket god som måltidsdryck. Den andra gången tog jag bort alla kärnor och tog inte med alla ändar på citronerna där det det sitter mycket vitt innanför skalet och den blev mildare i smaken. En smaksak vilket som är att föredra. De flesta av de som druckit av dryckerna tyckte att den som var en aningen besk var godare.
[attachment=52875:Koppetor...gr_ssaft.JPG]
Orkidétjuven
Måste provas när jag kommer hem... smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon