Min Mulle mullbr o min persika frost som lyckades verleva vintern vxer o frodas men en en bit av toppen har dtt i vintras. Kan man ta sidogren till nytt toppskott?Eller ska de f vxa fritt?De r fort farande sm, kom som sticklingar i hstas.
MVH
Frken frgvis
Ja med persika kan du om du vill, men det r inte helt ndvndigt. Man kan spaljera persika med ltt beskrning och fr fruktens del behvs ingen topp. Det utvecklas massor av bra fruktgrenar nd.
Det mste finnas ngon hr som vet om mullbr r mycket toppdominant eller ej och hur kronan utvecklas nr det blir stora trd... Jag har inte jobbat med mullbr, men i sommar sett flera mycket vackra mullbrstrd. Ngra hade ftt topparna nedfrusna och svarat kvastlikt och blivit ganska busklika. Som en buske p stam ungefr. De lite ldre trden hade fler toppar om jag inte minns fel.
Jag gissar att mullbr blir bst och enklast att hantera om det har en topp. Det r ett kraftigare trd n persika och kan behva lite uppbyggnadsbeskrning senare, ven om den inte behver gras fr att bra tung frukt. andra sidan kan det vara en nackdel fr ett trd som frusit att bli tvingad att ha en topp innan det sjlv fixar till det. Jag har p senare tid struntat i att "toppstyra" trd som str p grnsen till den zon det klarar. Tids nog fixar de flesta trd till en topp - nr de klarar att behlla den ver vintern, resonerar jag. (Annat r det med hrdiga trd, dr r det ofta bra att styra upp en ny topp.)
Fr du inget bttre svar - ring ke Truedsson, tomatmannen. Han har bra beskrningstips fr det mesta som ska bra mycket frukt och br.
Tack du r en ngel, Cilla!
Kan allts lta smtrden vxa som de vill om jag frsttt dig rtt o se vad som hnder. Har iallafall klippt bort det dda!
MVH