Min Mulle mullbär o min persika frost som lyckades överleva vintern växer o frodas men en en bit av toppen har dött i vintras. Kan man ta sidogren till nytt toppskott?Eller ska de få växa fritt?De är fort farande små, kom som sticklingar i höstas.
MVH
Fröken frågvis
Ja med persika kan du om du vill, men det är inte helt nödvändigt. Man kan spaljera persika med lätt beskärning och för fruktens del behövs ingen topp. Det utvecklas massor av bra fruktgrenar ändå.
Det måste finnas någon här som vet om mullbär är mycket toppdominant eller ej och hur kronan utvecklas när det blir stora träd... Jag har inte jobbat med mullbär, men i sommar sett flera mycket vackra mullbärsträd. Några hade fått topparna nedfrusna och svarat kvastlikt och blivit ganska busklika. Som en buske på stam ungefär. De lite äldre träden hade fler toppar om jag inte minns fel.
Jag gissar att mullbär blir bäst och enklast att hantera om det har en topp. Det är ett kraftigare träd än persika och kan behöva lite uppbyggnadsbeskärning senare, även om den inte behöver göras för att bära tung frukt. Å andra sidan kan det vara en nackdel för ett träd som frusit att bli tvingad att ha en topp innan det själv fixar till det. Jag har på senare tid struntat i att "toppstyra" träd som står på gränsen till den zon det klarar. Tids nog fixar de flesta träd till en topp - när de klarar att behålla den över vintern, resonerar jag. (Annat är det med härdiga träd, där är det ofta bra att styra upp en ny topp.)
Får du inget bättre svar - ring Åke Truedsson, tomatmannen. Han har bra beskärningstips för det mesta som ska bära mycket frukt och bär.
Tack du är en ängel, Cilla!
Kan alltså låta småträden växa som de vill om jag förstått dig rätt o se vad som händer. Har iallafall klippt bort det döda!
MVH