Full version: Får jag bjuda på...
amaira
Nu börjar hon igen, amaira sleep.gif .

Får jag kanske bjuda på några snigelägg?

Doppas sju sekunder i lätt saltat kokande vatten, och blir en läckerhet!!

Nu ljuger jag igen sleep.gif , men vore det inte gott som tilltugg, månne???

rolleyes.gif
Blomstertanten
Kanske funkar i brist på rysk kaviar ! tongue.gif
bikiv
Jättevackra, egentligen! Hittade oxå ett litet hål i jorden med sådana ägg staplade på varandra.
Men sen, när man tänker på vad äggen kommer att bli... äckliga, slemmiga marodörer...

Mina ägg avnjöts inte, kastades i en plastpåse, hermetiskt tillsluten ... och jag hånskrattade: kanske något hundratal färre? laugh.gif
webmaster jim
Men ärligt talat, gör sniglarna så stor skada?
Vi hade massor av svarta sniglar fram till torkan och de va endast en akleja som fick lite stryk men blommade sedan ändå. vet inte säkert om de va sniglar som åt upp knoppen på våren...

Annars har ja inte hittat några skador.... wub.gif
Betty
CITAT (webmaster jim @ 19-07-2005, 21:47)
vet inte säkert om de va sniglar som åt upp knoppen på våren...

Nej, jag tror inte att det var sniglar som åt upp knopparna, tror att de i så fall inte bara skulle tagit knopparna utan även bladen. Det verkar mer troligt att aklejan haft besök av aklejbladstekeln som lagt sina ägg i knoppen varvid den torkat ihop.
bikiv
CITAT (webmaster jim @ 19-07-2005, 21:47)
Men ärligt talat, gör sniglarna så stor skada?  

Åh, du kan vara lycklig som ställer en sådan fråga!

Så här ser många av mina växter ut efter Åkersniglarnas framfart. Och det är inte kul...
webmaster jim
CITAT (Betty @ 19-07-2005, 22:25)
Nej, jag tror inte att det var sniglar som åt upp knopparna, tror att de i så fall inte bara skulle tagit knopparna utan även bladen. Det verkar mer troligt att aklejan haft besök av aklejbladstekeln som lagt sina ägg i knoppen varvid den torkat ihop.

Ja menade, skotten som kommer upp ur marken på våren, ja skrev nog lite otydligt :-)
webmaster jim
CITAT (bikiv @ 20-07-2005, 08:14)
Så här ser många av mina växter ut efter Åkersniglarnas framfart. Och det är inte kul...

Nä det där såg inte så ql ut :-(

Vi kanske har något ogräs i trädgården som sniglarna häldre äter?
mulle
Snigelägg är faktiskt världens i särklass dyraste delikatess - tryffeln är billig i jämförelse. Säljs i Frankrike.
Jetsetfoder....
biggrin.gif
Mulle
amaira
CITAT (mulle @ 20-07-2005, 10:12)
Snigelägg är faktiskt världens i särklass dyraste delikatess - tryffeln är billig i jämförelse. Säljs i Frankrike.
Jetsetfoder....
biggrin.gif
Mulle

Är det sant? ohmy.gif
(skojar du nu, så går jag på det sleep.gif )

Äggen på bilden kommer från den ätliga vinbergssnäckan, det är inga "läbbiga åkersnigelsägg" biggrin.gif .

Det är stor skillnad på "sniglar" och "sniglar"!!!
En del gör stor skada i trädgården, andra inte ett endaste dugg!
En del har hus på ryggen, andra är spritt språngade nakna.

En del är stora och svarta (skogssnigeln utan hus som inte gör någon skada i trädgården vad jag vet), och en del är små och bruna utan hus (åkersnigel och även mördarsnigel) och gör en förskräcklig skada i trädgården.

En del är ganska små och vackra med fantastiskt vackra hus på ryggen. De gör ingen som helst skada! De är små söta skönheter bara!!! (Vit-brun-randiga, och gula, trädgårdssnäckor)

En del är ganska stora, men fortfarande vackra, med stora bruna eller vita hus på ryggen. Det är vinbergssnäckan som också serveras på restaurangerna. De älskar tyvärr dahlia, tagetes, liljor och annat som vi ju vill ha kvar. De gnager på stammen och så dör hela växten ohmy.gif - men de går att hålla ute med hjälp av ett småmaskigt nät.

Vinbergssnäckan finns ju inte överallt. Än!
Men jag tror att den är på stark frammarsch.

Det finns många färger och former av olika sorters sniglar och snäckor. Men inte mycket litteratur omkring dem!!
mulle
Nej, jag skojar inte...
Däremot hade jag fel då jag påstod att de serveras och säljs i Frankrike. Då jag gick in på Google nyss kunde jag bara konstatera att de säljs över hela världen!
Och inte bara det - vad sägs om snigellever till middag....
Här är gourmetrecepten..
tongue.gif tongue.gif tongue.gif tongue.gif tongue.gif
Mulle
amaira
CITAT (mulle @ 20-07-2005, 10:57)
Nej, jag skojar inte...
Däremot hade jag fel då jag påstod att de serveras och säljs i Frankrike. Då jag gick in på Google nyss kunde jag bara konstatera att de säljs över hela världen!
Och inte bara det - vad sägs om snigellever till middag....
Här är gourmetrecepten..
tongue.gif tongue.gif tongue.gif tongue.gif tongue.gif
Mulle

Snigellever ... ohmy.gif Hur i jösse namn hittar man levern huh.gif

Tänker INTE gå ut och leta, vägrar gräva i levande djur, och vet inte hur jag först avlivar en snigel ohmy.gif

Ska kolla din länk nu, där kanske det står smile.gif
Gossen Ruda
Om dom levereras över hela världen, hur sker leveranserna då? Sniglar är ju inga snabblöpare. laugh.gif

Ett skämt i sammanhanget:

En person kommer in på en restaurang och frågar: Serverar ni sniglar här?

Vi serverar vem som helst, var så god och sitt ner.

rolleyes.gif
mulle
biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Om ni besöker Åland kan jag upplysa er om att vi har "Snigelsafari" som en av våra turistattraktioner...
Nära Kastelholms slott finns en snigelfarm
och här är mera information om den...
Mulle
amaira
Wow läckert!! Dit kommer jag nog redan i augusti wub.gif , det där kan jag inte motstå. Tackar för tipset Mulle wub.gif ""

Vet inte, men tror att Helix aspersa också är vinbergssnäcka, fast döpt av "Muller", medan Helix pomatia är Linnés namn.
??

Litteratur om sniglar är det dåligt med, som sagt. Jag är mycket intresserad eftersom det alltid har funnits så många vackra sniglar (snäckor) här, är uppväxt med dem.
amaira
Så här ser de ut, vinbergssnäckorna som står för äggen, fotade idag. Det har ju regnat och det är full snigelaktivitet ute wub.gif

Trädgårdssnäckorna, Cepaea hortensis, är mindre. Det är samma sort de gula och de randiga, fast de har så olika färger. Längst till vänster är en annan liten snäcka som är vanlig här. Tror den heter bärnstenssnäcka.

En spräcklig lundsnäcka spänner sitt ena öga i mig när jag fotar. Den är ungefär lika stor som trädgårdssnäckorna.

De är vackra, sniglarna (snäckorna). Inte alls som de slemmiga åkersniglarna, utan smäckra och fina, helt i klass med fjärilarna
wub.gif wub.gif wub.gif

webmaster jim
Fina bilder amaira o ql skrivet om alla olika sniglar men ja tror inta att du har träffat på dom här som blev till när en igelkotte o en snigel blev lite för närgångna :-)

go natt o sov gott
amaira
CITAT (webmaster jim @ 20-07-2005, 23:12)
Fina bilder amaira o ql skrivet om alla olika sniglar men ja tror inta att du har träffat på dom här som blev till när en igelkotte o en snigel blev lite för närgångna :-)

Ha ha laugh.gif laugh.gif biggrin.gif Nädu "Jimmyboy", den sorten har jag inte träffat på, men jag ser att du är släkt med din mamma biggrin.gif wub.gif wub.gif
SaraS
CITAT (amaira @ 20-07-2005, 10:28)
Vinbergssnäckan finns ju inte överallt. Än!
Men jag tror att den är på stark frammarsch.

Hmm, vinbergssnäckor finns överallt hos mig i allafall! laugh.gif Dom ska kokas i fyra timmar, eller tills dom blir möra, står det i min kokbok. Sen ska man peta ut dem ur skalet med en strumpsticka. Jag kanske är kvackelmagad, men jag fortsätter nog att köpa dessa delikatesser på burk...

biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon