Full version: hibiskus - tips
gustavn
Hej jag har en "ny" hibiskus som jag vill vara på stam.
jag har noppat av bladen till ca 30cm höjd sedan har jag noppat av toppskottet efter ytterligare 10cm, samt stadgat den blivande stammen.
är det någo mer jag ska göra, eller inte borde gjort?
Almdalen
Jag gjorde likadant och mina blev jättefina. Jag satte "skotten" som blev över och flätade dem så de växte också och blev "stammade". Sedan gäller det att ta bort alla skott på stammen.
rolleyes.gif
Ingegerd
e_sedell
Är det svårt att rota sticklingar av hibiskus?
Emser
Nja, det beror på... sätter du dom i vatten så kan det ta sin lilla tid och risken för att de ruttnar är ganska stor. Sätt dem istället direkt i jord med en plastpåse över och håll tummarna! Det är nog den enklaste sättet att rota ett hibiskus skott på!
e_sedell
Okej, då prövar jag det...
Eva St
Har ett flertal stamhibiskus som jag dragit upp från sticklingar de äldsta är nog 7-8 år och jäääättefina som riktigt stora träd och blommar otroligt bara de får näring. Men har säkert försökt med lika många till och de har bara inte velat komma igång alls. Har gjort på precis samma vis med alla knipsat ett skott satt i jord på med plastpåse och vänta. Har ingen aning om varför vissa inte är några problem med medan andra bara inte vill.
Eva St
lisen
Hur ska man sköta en hibiskus? Alla jag köper dör bara jag tittar på dem.
?
belle
Köp inte hibiskusar i t ex livsmedelsbutiker och andra affärer med snabbt framdrivna plantor, de är preparerade med växthämmande medel och har stått i växthus under idealiska förhållanden. Min erfarenhet är att det är bäst att antingen ta sticklingar eller köpa rotade sticklingar från någon handelsträdgård, brukar finnas till hands nu under våren. De har lättare att anpassa sig till nya förhållanden.
lisen
Tack för tipset. Ska försöka med det.
lilla mamma
Hibiscusen ska svältas, inte för mycket näring och lite sand i jorden.
Ut med dem på sommaren.
Erik, du kan få sticklingar av mig lite längre fram
Emser
Vad har ni för färger på era hibiskusar? Jag har bla. en dubbel röd som jag tror att jag håller på att ta livet av sad.gif... den hänger med bladen och ser allmänt hängig ut - jag misstänker att den har fått för mycket vatten och stått för varmt. Är det någon annan som vet något bra trix för att få den att överleva förutom att ställa den i ett svalare fönster och låta den torka upp?
e_sedell
Vad snällt, men jag kan ta på skolan, vi har en jätteplanta där. Den är typ 150 hör och jättevid. Tyvärr är den nyligen klippt, men det går säkert att hitta några skott....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon