Jag hör hur det suckas i internet-etern, och flinar glatt

Ogräs och flugor, ja. Var börjar jag?
Tja, vad sägs om ogräs?

Vild palsternacka, ett vanligt ogräs. Jag har en halv ogräsåker full av dem.
Jösses amai ... amalia alltså, vad det trivs insekter där!!!
Fjärilar, flugor, steklar, skal- och blombaggar, larver, spindlar och jag vet inte allt.
Ett eldorado för en sån som mig!!

Har ni sett vilket skägg han har på hakan, den gröna guldbaggen? Och vilka perfekta ”händer” att hålla sig fast med, medan han äter av de goda palsternacksblommorna.

De älskar alla palsternackans blommor! Här är en humlebagge som kramar om sin blomma och ger henne en kyss!

"Smack!" En stekel kysser också den gyllengula blomman som säkerligen är full av sött även när den börjar gå i frö.

Ruda? Är du här????? Vet du vad det är för sorts stekel?????
Trodde den var "enkel", p.g.a. den vitgula fläcken som lyser på ryggen, men det är flera sorter med olika storlek, och olika färger både på kroppen och antennerna. (har fler bilder om du vill se)
Flugor var det. Många roliga härliga lustiga (ofarliga men nyttiga!!) blomflugor surrar bland palsternackornas blommor.
Solblomfluga, Helophilus pendulus, i sin randiga kostym.

Charmiga Chrysotoxum festivum festar också om bland nektarbägarna.

Bland palsternackorna växer också åkertistel. Det är inte för intet som jag har en ogräs

Här leker en Humlelik blomfluga, Volucella bombylans, att hon är en farlig jordhumla, för vem törs bråka med en sån!??

Intill henne hänger det vackra liket av en luktgräsfjäril, upphängd i spindeltrådar, för såna törs "dom" bråka med!
Det flyger en oerhörd mängd luktgräsfjärilar här, liksom många andra fjärilar. För att det hela inte ska bli så sorgligt, avslutar jag med en bild på en levande luktgräsfjäril.

Tänk att ogräs och odjur kan vara en sådan källa till glädje och skönhet

I alla fall om man heter amaira.
"Hejdå!" viftar en nätfjäril med antennerna åt er.