Full version: Ogräs och flugor.
amaira
”Nu är amaira i farten igen, ogräs och flugor – håhåjaja, gud bevare oss!”
Jag hör hur det suckas i internet-etern, och flinar glatt biggrin.gif rolleyes.gif

Ogräs och flugor, ja. Var börjar jag?
Tja, vad sägs om ogräs?

Vild palsternacka, ett vanligt ogräs. Jag har en halv ogräsåker full av dem.
Jösses amai ... amalia alltså, vad det trivs insekter där!!!
Fjärilar, flugor, steklar, skal- och blombaggar, larver, spindlar och jag vet inte allt.
Ett eldorado för en sån som mig!! wub.gif

Har ni sett vilket skägg han har på hakan, den gröna guldbaggen? Och vilka perfekta ”händer” att hålla sig fast med, medan han äter av de goda palsternacksblommorna.

De älskar alla palsternackans blommor! Här är en humlebagge som kramar om sin blomma och ger henne en kyss!

"Smack!" En stekel kysser också den gyllengula blomman som säkerligen är full av sött även när den börjar gå i frö.

Ruda? Är du här????? Vet du vad det är för sorts stekel?????
Trodde den var "enkel", p.g.a. den vitgula fläcken som lyser på ryggen, men det är flera sorter med olika storlek, och olika färger både på kroppen och antennerna. (har fler bilder om du vill se)

Flugor var det. Många roliga härliga lustiga (ofarliga men nyttiga!!) blomflugor surrar bland palsternackornas blommor.

Solblomfluga, Helophilus pendulus, i sin randiga kostym.

Charmiga Chrysotoxum festivum festar också om bland nektarbägarna.

Bland palsternackorna växer också åkertistel. Det är inte för intet som jag har en ogräs sleep.gif åker. Tistlarna är precis lika omtyckta, om inte mera...

Här leker en Humlelik blomfluga, Volucella bombylans, att hon är en farlig jordhumla, för vem törs bråka med en sån!??

Intill henne hänger det vackra liket av en luktgräsfjäril, upphängd i spindeltrådar, för såna törs "dom" bråka med!

Det flyger en oerhörd mängd luktgräsfjärilar här, liksom många andra fjärilar. För att det hela inte ska bli så sorgligt, avslutar jag med en bild på en levande luktgräsfjäril.

Tänk att ogräs och odjur kan vara en sådan källa till glädje och skönhet wub.gif wub.gif wub.gif
I alla fall om man heter amaira.

"Hejdå!" viftar en nätfjäril med antennerna åt er.
Gossen Ruda
CITAT (amaira @ 19-07-2005, 18:13)
"Smack!" En stekel kysser också den gyllengula blomman som säkerligen är full av sött även när den börjar gå i frö.

Trodde den var "enkel", p.g.a. den vitgula fläcken som lyser på ryggen, men det är flera sorter med olika storlek, och olika färger både på kroppen och antennerna. (har fler bilder om du vill se)

Jag skall nog inte skriva vad jag tycker om dina bilder och berättelser för då kanske du spricker. tongue.gif

Med största sannolikhet är det en parasitstekel. Det syns inte på bilden men om antennerna har mer än 16 leder så är det en sån. rolleyes.gif Där går gränsen för mitt vetande, parasitsteklar ÄR svårbestämda. Och många. Den största överfamiljen bland parasitsteklar, Ichneumonoidea, är representerad av 626 släkten i Sverige. Hur många arter vet jag inte, flera tusen troligen.
KURT
Växtsaften från den vilda palsternackan (även den tama???) kan ge kraftiga hudutslag vid solsken (ungefär som björnloka) . Se t ex http://www.wnrmag.com/stories/1999/jun99/parsnip.htm

Lynn
Underbara bilder!!! Jag är själv rätt ny på detta att springa runt i högt gräs och ta bilder på kryp (det är jättekul!) så jag bugar ödmjukt för proffsiga bilder! wub.gif
amaira
CITAT (Gossen Ruda @ 19-07-2005, 21:53)
Jag skall nog inte skriva vad jag tycker om dina bilder och berättelser för då kanske du spricker. tongue.gif

Oj wub.gif tack för att du hejdade dig, jag var nära att spricka ändå wub.gif
*spricker upp i ett stort leende*

Parasitstekel, okej, det får räcka. 626 släkten ohmy.gif ? "Parasitstekel" får definitivt räcka laugh.gif . Jag är ju inne på flugor ... med "???" släkten och arter puuuhhh wub.gif .

Tack Kurt, det visste jag inte om palsternacka!!!
Jag rör mig ju så försiktigt bland dem - det gäller ju att inte skada någon liten pyttemyra eller nått rolleyes.gif - att jag aldrig tagit skada på något vis. Inte ens när jag ryckt upp dem eller bråkat med dem på annat vis.
Men nu vet jag, och ska vara försiktig framöver.

Och tack Lynn för berömmet wub.gif . Visst ÄR det roligt att fota kryp!!! Det är en helt annan värld man får tillgång till!!!!!

Många gånger fotar jag först, och går sedan in till datorn för att se vad det är jag fotat!! Då kan jag i lugn och ro studera detaljerna.

Ibland fotar jag rena "identifieringsbilder", dåliga, suddiga, på avstånd med hjälp av zoom, för att sedan kunna se igenkänningstecken och artbestämma, fjärilar t.ex.
Och så är det dem som jag smyger riktigt nära, och får "förfölja" ett tag innan de ger sig och går med på att posera.

Vissa är inte rädda alls och bryr sig inte, guldbaggen och humlebaggen och bastardsvärmarna t.ex.
Andra är inte stilla en hundradels sekund och är fullständigt hopplösa att få en bra bild på. En del nyckelpigor t.ex.
Ytterligen andra kryper helt resolut bort "på andra sidan" och gömmer sig, av grässtråt, handen, blomman eller vad det är den sitter på. Bladbaggar t.ex.

Det är hur som helst roligt!!! wub.gif
Anki på Öland
Du är helt fenomenal Amaira att på dessa hemska flygfän att se både vackra och spännande ut!!!
Anki
mysan
oj, snygga bilder! imponerande att du lyckas få med dom på bild så nära utan att dom skräms iväg =) Mina försök med humlor och liknande har inte gått så bra..
renate
Vilka bilder Amaira.
Jag har inte bidragit med nå't på denna avdelning.Fotade larver på ett nässelblad men det blev så suddigt att jag kan inte visa det här.Jag har massor med ungfåglar här i trädgården,de äter upp alla ohyra på Rosor och annat.Tänk att kunna ta ett foto,men har inte lyckas hittills.Titta på dina fina bilder i stället.
inga maria
CITAT (amaira @ 19-07-2005, 18:13)
”Nu är amaira i farten igen, ogräs och flugor – håhåjaja, gud bevare oss!”
Jag hör hur det suckas i internet-etern, och flinar glatt biggrin.gif rolleyes.gif

Ogräs och flugor, ja. Var börjar jag?
Tja, vad sägs om ogräs?

Vild palsternacka, ett vanligt ogräs. Jag har en halv ogräsåker full av dem.
Jösses amai ... amalia alltså, vad det trivs insekter där!!!
Fjärilar, flugor, steklar, skal- och blombaggar, larver, spindlar och jag vet inte allt.
Ett eldorado för en sån som mig!! wub.gif

Har ni sett vilket skägg han har på hakan, den gröna guldbaggen? Och vilka perfekta ”händer” att hålla sig fast med, medan han äter av de goda palsternacksblommorna.

De älskar alla palsternackans blommor! Här är en humlebagge som kramar om sin blomma och ger henne en kyss!

Flugor var det. Många roliga härliga lustiga (ofarliga men nyttiga!!) blomflugor surrar bland palsternackornas blommor.

Solblomfluga, Helophilus pendulus, i sin randiga kostym.

Charmiga Chrysotoxum festivum festar också om bland nektarbägarna.

Bland palsternackorna växer också åkertistel. Det är inte för intet som jag har en ogräs sleep.gif åker. Tistlarna är precis lika omtyckta, om inte mera...

Här leker en Humlelik blomfluga, Volucella bombylans, att hon är en farlig jordhumla, för vem törs bråka med en sån!??

Intill henne hänger det vackra liket av en luktgräsfjäril, upphängd i spindeltrådar, för såna törs "dom" bråka med!

Det flyger en oerhörd mängd luktgräsfjärilar här, liksom många andra fjärilar. För att det hela inte ska bli så sorgligt, avslutar jag med en bild på en levande luktgräsfjäril.

Tänk att ogräs och odjur kan vara en sådan källa till glädje och skönhet wub.gif wub.gif wub.gif
I alla fall om man heter amaira.

"Hejdå!" viftar en nätfjäril med antennerna åt er.

VAD DU KAN JAG HAR INTE PROVAT PÅ ATT FOTA SÅ SMÅ DJUR ÄR GANSKA NY BÅDE PÅ DATA OCH DIGITALTEKNIKEN wub.gif rolleyes.gif MEN HELT KLART BITEN AV BÅDA rolleyes.gif JAG ÄR EN "TANT"MED NÅGRA ÅR PÅ NACKEN SOM HAR LÄRT MIG DET MESTA SJÄLV MED SUPPORT AV BARNBARNEN wub.gif wub.gif
amaira
CITAT (inga maria @ 25-07-2005, 19:08)
VAD DU KAN     JAG HAR INTE PROVAT PÅ ATT FOTA SÅ SMÅ DJUR ÄR GANSKA NY BÅDE PÅ DATA OCH DIGITALTEKNIKEN wub.gif  :rolleyes: MEN HELT KLART BITEN AV BÅDA rolleyes.gif JAG ÄR EN "TANT"MED NÅGRA ÅR PÅ NACKEN SOM HAR LÄRT MIG DET MESTA SJÄLV MED SUPPORT AV BARNBARNEN wub.gif  :wub:

Härligt med en "tant" till på forumet!! biggrin.gif wub.gif

Tack för alla snälla ord wub.gif . Mysan, man får ha tålamod, tålamod och tid. Jag har det, för jag har så stort intresse och är så himlans nyfiken. Glömmer både tid och rum.
Prova mera med humlorna, de är inte så blyga wub.gif .

Här kommer några fler bilder på de vackra blomflugorna.

En Episyrphus balteatus, tror inte den har något svenskt namn, fast den hör till de vanligaste blomflugorna i trädgården. Den här är en hona.

Här en tjusig hane av Myathropa florea :

Hona eller hane? Det ser man lätt på de flesta flugor! Hanarnas ögon sitter tätt, och går ihop ovanför huvudet. De behöver kunna se bra när de spanar efter tjejer biggrin.gif
Honornas ögon ligger lite mer isär och lämnar ett mellanrum uppe på huvudet.

Nästa är en tjej av slamfluga, tillhörande släktet Eristalis. (finns flera som är mycket svåra att särsklija)

Och så en vacker man av något för mig ännu okänt släkte rolleyes.gif wub.gif

Blomflugor är nyttiga insekter. Det är väl tur, när de är så vackra.
De flesta arternas larver äter mängder av bladlöss!!

De vuxna flugorna lever på pollen, och det är dessutom i stort misstag om de råkar förirra sig inomhus. Dessutom sprider de inte alls bakterier som husflugor och spyflugor kan göra!

Slamflugornas larver lever i smutsigt vatten, och inte på bladlöss, men de gör ingen som helst skada.

Nästan alla härmar de farligare insekter, som bin, getingar, steklar och humlor. Ibland behöver man titta två gånger för att se vad det är biggrin.gif wub.gif wub.gif Ofta har de till och med samma flygton (surr) som stekeln de härmar.
Mimikry heter det när de "klätt ut sig" till något farligare för att skydda sig mot fiender.
KURT
När det gäller blomflugor så måste man ju nämna Fredrik Sjöbergs bok "Flugfällan", även om det väl så mycket är en "självbiografisk betraktelse", och knappast en insektsbok. Men Fredrik Sjöberg samlar ju på blomflugor på Runmarö, och har hittat över 200 arter blomflugor där.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon