flaxe
Ska man klippa bort de vissna blommorna en och en i en blomklase på en polyantha ros? Var klipper man isåfall? eller ska man vänta och klippa bort hela grenen? Det ser ju inte så snyggt ut med en massa vissna blommor och desutom fäller de ju bladen precis överallt. ohmy.gif
bikiv
Jag brukar knipsa av knopp och stjälk på de blommor som blommat ur. När hela klasen är utblommad klipper jag av hela grenen ovanför 3:e bladparet från marken. Det brukar inte dröja länge förrän det kommer nya skott med blomknoppar.
Madeleine1
Samma här. Jag brukar knipsa av blomma och stjälk och ibland lite mer. Det verkar funka. Jag har en mysig morgonrutin under semestern, då jag går en vända i trädgården. Jag blir ofta stående en lång stund vid min buskros (tror det är Elmshorn) och plockar bort blommor som är på väg att tappa blad för att det inte ska bli så skräpigt. Den är så jättefin!!! wub.gif
Jag har dock inte rört mina Rosa Helenae hybrida och Lykkefund. Ska man plocka bort överblommat på dem? Någon som vet?
kerstin z5-6
Det är ingen ide att plocka på icke återblommande annat än av etetiska skäl -å andra sidan miossar man då en massa snygga nypon smile.gif
Madeleine1
Sparar man på rosens krafter genom att den "inte sätter frö=inte sätter nypon"? Eller är det vilket som??
AnnammA
CITAT (Madeleine1 @ 19-07-2005, 22:44)
Samma här. Jag brukar knipsa av blomma och stjälk och ibland lite mer. Det verkar funka. Jag har en mysig morgonrutin under semestern, då jag går en vända i trädgården. Jag blir ofta stående en lång stund vid min buskros (tror det är Elmshorn) och plockar bort blommor som är på väg att tappa blad för att det inte ska bli så skräpigt. Den är så jättefin!!! wub.gif
Jag har dock inte rört mina Rosa Helenae hybrida och Lykkefund. Ska man plocka bort överblommat på dem? Någon som vet?

Nej, man ska inte knipsa av engångsblommande rosor, som t ex Rosa Helena, för då missar man ev nypon.

Hälsn
AnnA
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon