Full version: Ruda?
amaira
Det är det här med bastardsvärmarna, jag klarar dem inte.

Hur skiljer jag på de svarta (blåglänsande, grönglänsande) fjärilarna med de röda prickarna? Hur många såna finns det att välja på? Är det "bara" två? Den allmänna och den bredbrämade eller vad det var...

Vilken sort är det som jag har? Den allmänna, eller hur?

Ibland sitter de med vingarna isär såhär, ibland har de dem taklikt över sig.
Rödklinten i hagen är verkligen mumma, för både dem och tusen andra insekter.

Jag har gott om bastardsvärmare, på tistlarna finns de förstås också, tillsammans med "tusen andra" kryp. Vilken färg-krock det blir ibland! laugh.gif
Som här där den samsas med en brandgul blombagge och en ljusgrön spindel.

Och här är baksidan på översta bilden biggrin.gif

Här är förresten en larv av dem, på en kärringtand i juni nån gång.
Gossen Ruda
Skall göra det men vet inte om jag hinner i kväll. Återkommer i frågan. wub.gif
Reserv
Den allmänna är "gråaktig", Den bredbrämade ser ut som din, fast jag skulle tippa på att den du har skulle kunna va´liten bastardsvärmare. Det finns sammanlagt 7 olika sorter bara i Sverige.
Gossen Ruda
CITAT (Reserv @ 19-07-2005, 19:56)
Den allmänna är "gråaktig", Den bredbrämade ser ut som din, fast jag skulle tippa på att den du har skulle kunna va´liten bastardsvärmare. Det finns sammanlagt 7 olika sorter bara i Sverige.

Jag får det till 6 st. Du kanske räknar in Allmän metallvingsvärmare som tillhör samma familj men den har gröna framvingar.

Det är för sent att sparka igång skannern nu så jag återkommer i morgon. Den som väntar på något gott...
Reserv
Dom 7 arter jag avser är : Liten Bastardsvärmare, Allmän Bastardsvärmare, Klubbsprötad Bastardsvärmare, Smalsprötad Bastardsvärmare, Bredbrämad Bastardsvärmare, FjällBastardsvärmare och Metallvingesvärmaren som faktiskt också tillhör Bastardsvärmarna.
Gossen Ruda
En bildsida från Gullander, Nordens svärmare och spinnare.

1. Klubbsprötad bastardsvärmare. Finns i Skåne, Blekinge, Småland och Öland. Jag fångade mina på en äng mellan Kristianstad och Åhus.

2. Smalsprötad bastardsvärmare. Finns längs kusterna från Bohuslän till Medelpad fast inte i Halland och Skåne.

3. Fjällbastardsvärmare. Från Dalarna och norrut.

4. Liten bastardsvärmare. Skåne - Ångermanland.

5. Klöverbastardsvärmare. Bara i Danmark.

6. Bredbrämad bastardsvärmare. Upp till Jämtland-Ångermanland.

7. Allmän bastardsvärmare. Upp till Dalarna-Hälsingland.

8. Ljungmetallvingsvärmare. Södra Danmark och Finland.

9. Allmän metallvingsvärmare. Hela landet utom fjälltrakterna.

10 o. 11 är Snigelspinnare.

Jag har skrivit utbredningen som en liten hjälp bara, det kan ha ändrats sen boken kom ut 1971.

Släktnamnen för bastardsvärmararna är Zygaena och för metallvingsvärmarna Procris.
amaira
Voj voj voj - dansar röda prickar framför ögonen blink.gif

Tusen TACK Ruda!! Sidan ska skrivas ut, studeras noga, och sparas!!!

wub.gif wub.gif wub.gif
Ophelia
Tror Amaira blir lite till sig laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Lär vi nog inte se till henne på ett bra tag! wub.gif
Gossen Ruda
Det får vi väl inte hoppas. Försöker locka tillbaka henne med en bild på en bastardsvärmarkokong.

amaira
CITAT (Gossen Ruda @ 20-07-2005, 20:41)
Det får vi väl inte hoppas. Försöker locka tillbaka henne med en bild på en bastardsvärmarkokong.

Bastardsvärmarkokong??? ohmy.gif ohmy.gif Var, var, var??? rolleyes.gif laugh.gif laugh.gif
Gossen Ruda
Mitt framför ögonen. tongue.gif

Enligt mina anteckningar skall det vara en Allmän bastardsvärmare.

Upptäckte nu att jag vänt diat fel, den skall vara uppochner. Bryr mig inte om att vända bilden, ni får vända på skärmen eller stå på händerna ett tag. biggrin.gif biggrin.gif
amaira
*står på huvudet ett tag*

smile.gif Vacker!!! wub.gif . Måste ut och ... nä det måste jag inte, kokongstadiet är väl över nu ...
amaira
Sådärja, nu har jag studerat prickar både i sängen och ute i hagen.
*färdigstuderad* biggrin.gif

Gissar på ( sleep.gif så färdigstuderad jag är) att du har rätt Reserv, den på bilden är liten bastardsvärmare. Den ser ut som bastardsvärmaren, men är tydligt mindre än den allmänna, som jag definivt har mängder av.

Så ligger det till med prickarna hittills wub.gif .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon