bikiv
Förra veckan när det var så varmt och torrt syntes inga sniglar till. Men nu sedan ett par dagar då det varit regnigt och fuktigt kom dom fram igen! Hungriga... och massvis med små, små åkersniglar och snäckor. Tittade i gräsmattan intill rabattkanterna och där var trafik... plockade flera hundra... tappade räkningen.
På en del växter hade dom krupit upp och låg på det bladverk som fanns kvar och mumsade i sig för fullt. Kan konstatera att Zinnia är favoritmat... och Trädgårdsnejlika... och Dahlia... och Tagetes... och...

Tog en bild av Zinnian (tur att den inte var "hemdriven" utan köpt för att fylla upp rabatten med vackra, vita blommor).

Vad gör man? Plockade bort ca 15 små sniglar för att 5 minuter senare hitta ytterligare ett 10-tal.

Har strött ut SnigelFritt men vad hjälper det? Vad ska man göra?
Fenja
Prova att söka här på forumet på sniglar så hittar du gamla trådar där du kanske kan finna råd som du kan använda dig av.
Mvh
Fenja
KURT
Se tipsen som sammanställts här på Odla.nu. Eftersom sniglarna (även snäckorna) oftast är nattaktiva gäller det att vara ute sent på kvällen och tidigt på morgonen. Speciellt tipsen om hur man kan ge gömställen åt sniglarna (som man sedan vittjar ) är bra.
bikiv
CITAT (KURT @ 20-07-2005, 07:25)

Tack för länken! Där finns bl a tips om salladskålsblad som snigelfångare. Det ska jag pröva. Annars har jag nog försökt det mesta...

Det är lätt att glömma bort att det finns så mycket bra och intresssant läsning på Odla förutom Forumet!
zaaritha
Snäckor--alltså småsniglar med hus--de gör då ingen skada i trädgården!!
kerstin z5-6
De du nämner är mkt oskyldiga saker om man jämför med mördarsniglar .. men visst i stor mängd kan de knapra i sig en del .. men de är ändå stillsamma i jämförelse
zaaritha
Men; trädgårdssnäcka och vinbergssnäcka--de är väl inga skadedjur???
bikiv
Vinbergssnäckan vet jag inget om, men Trädgårdssnäckor är iaf hos oss betraktade som skadedjur! Enstaka är dom nog ganska harmlösa men har man dom i mängder så nog sjutton gör dom stor skada!
Har sett hur dom kryper upp på blad och äter stora hål. Jag har ett par ynkliga Sommardalior i en kruka. På dessa finns inte ett helt blad och tittar man närmare mellan stjälkarna kan man hitta ett 15-tal snäckor...
Lena N
CITAT (bikiv @ 23-07-2005, 10:16)
Enstaka är dom nog ganska harmlösa men har man dom i mängder så nog sjutton gör dom stor skada!

Hos mig börjar Vinbergssnäckorna bli så många att de börjar irritera. Idag hade en kört tvärs över odlingsrutan med cm-hög ruccola och mejat ner en slemmig gata tvärs över. mad.gif

För några dagar sedan fick jag stå och pilla ut en från regnmätaren. En sådan där regnmätare av ljusgrön plast på en vit stålpinne. De har uppenbarligen bergsbestigartalanger. Tre pallkragar högt klättrar de utan prut.

Har just gjort en sökning här för att se om någon försökt sig på att koka och äta dem. Hittade denna uppgift på en länk:
CITAT
6 sniglar i aromsmör 10 euro.

Jag skulle kanske öppna gurmetrestaurang? tongue.gif
kristerh
CITAT (Lena N @ 28-07-2005, 22:51)
Har just gjort en sökning här för att se om någon försökt sig på att koka och äta dem. Hittade denna uppgift på en länk:
CITAT
6 sniglar i aromsmör 10 euro.

Jag skulle kanske öppna gurmetrestaurang? tongue.gif

Jag har för mig att jag sett på tv för nåt år sedan att fransmännen gärna köpte sniglar, men kommer inte ihåg hur man bar sig åt, men det måste nog vara stora mängder för att de skall vara intresserade wink.gif
krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon