Ti bee
Jahapp, vi har bestämt oss för en mispel (inköpt idag), uppstammad, samt en praktmagnolia, också uppstammad, som ersättare för vår alm som togs ned igår.
Tomten ligger öde och tyst på något vis och känns sårad efter att det stora trädet tagits bort. Men till slut så kommer den att bäddas in i sin nya grönska. Tiden får läka den.

Till min fråga:
Vill så gärna trots allt ha körsbär också, även fast jag inte vågar mig på ett "frisläppt" träd här i måsparadiset. Läste en rad om att man kan göra spaljéträd av körsbär? Någon som har erfarenhet av det?
Min tanke vore att köpa en Stella på grundstam Gisela och ha den mot ett plank som är 2 meter högt, i en ganska smal rabatt.
Hur bär jag mig åt då? För att få det hela att fungera?

Planterar, antar jag. rolleyes.gif smile.gif Binder upp lämpliga grenar mot planket, i lämplig form? Klipper bort grenar som spretar för mkt åt "fel" håll? Toppklipper om den blir för stor? Sätter nät om det behövs?
Är det så och är det allt som behövs?
Åsa, mälardalen zon 2
Jodå körsbär går att spaljera men det tål inte lika hårda böjar och beskärningar som ex. äpple och päron

Spaljé i fri form brukar passa stenfrukter bäst
Hannele
Plommon är lättare, i solfjädersformat.
Vi har självsådda körsbär, med söta bär, jag leker och formar dem,
men har inte testat spaljé. Man kan leka, när det är gratis. rolleyes.gif
gunvor
Om man vill ha klätterväxter som täcker en del kan jag varmt rekommendera klätterbönor - mina är nu över 2 meterhöga - blommar med lila vackra blommor och om vädret tillåter det blir det lila bönor som blir vacker gröna vid kokning.
Ti bee
Tack för svar! smile.gif
Funderar på att ha en av varje, körsbär och plommon, i spaljé. rolleyes.gif Frukt är så gott!
Klätterbönor är också ett bra tips! Ska pröva det!
smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon