Full version: Tomater
nina L
Vad gör ni med era tomater?
mulle
För två år sedan hade jag så många tomater att det krävde specialinsatser... (Alldeles för ivrig med fröpåsarna rolleyes.gif )

Jag försökte mig på både det ena och det andra och det här är mina erfarenheter:
- Jag körde mogna tomater i mixer och frös in i mjölktetror. Utmärkt för tomatsoppa kalla vinterdagar eller som fond till spaghettisåsen. Jag kunde ha haft mycket, mycket mera!
- Jag försökte torka tomater i min svamp- och bärtork. Trots att de puttrade på i dygn blev de aldrig som de italienska soltorkade... Jag lade dem senare i olivolja med basilika men det var absolut ingen höjdare!
- Jag försökte göra stekta gröna tomater men jag tycker att de smakade metall...
- Jag lade in gröna tomater men de smakade också metall... (Antingen hade jag dåliga recept eller så är det kocken det var fel på...)
- Jag kokade marmelad på plommon och tomater - den blev supersupergod!

Det gick också utmärkt att sent på hösten ta in de gröna tomaterna i köket och låta dem självmogna!

Mulle
Zarah P
Jag ska försöka få fram min mammas recept på inlagda tomater, och på tomatmarmelad, för det är himla gott, det! smile.gif
Annars håller jag med om att det är smart att frysa in passerade tomater.
Ratatouille kanske kan vara något? Också suveränt att ha i frysen. smile.gif
Tsambiko
Tomatsås, utmärkt att ha i frysen när man gör köttfärssås, eller bara en bassås till pizza.
Mvh
Lena
Mattsson
Lånar den här tråden lite. Är det någon här som såg det där danska trädgårdsprogrammet som gick på tv24 (?) med någon camilla (?) som var programledare? Såg nån del ur ett avsnitt där hon visade hur hon "lägger in" tomater. Hon knökade en glasburk full med olika tomater, fyllde på olivolja, la i örter, vitlök, vred åt locket hårt och sen öppnade ett klick bakåt. Sen satte hon in burkarna i ugnen 130 grader i.... hur länge? Sen då, stängde man locket när det var varmt och så var det klart?

Sen hade man koncntrerade sommartomater, färdiga till tomatsås under vintern, det verkade vara ett underbart recept. Någon som vet exakt hur hon gjorde? Man vill ju inte misslyckas...
Darkmoon
CITAT (Mattsson @ 09-09-2008, 16:44) *
Lånar den här tråden lite. Är det någon här som såg det där danska trädgårdsprogrammet som gick på tv24 (?) med någon camilla (?) som var programledare? Såg nån del ur ett avsnitt där hon visade hur hon "lägger in" tomater. Hon knökade en glasburk full med olika tomater, fyllde på olivolja, la i örter, vitlök, vred åt locket hårt och sen öppnade ett klick bakåt. Sen satte hon in burkarna i ugnen 130 grader i.... hur länge? Sen då, stängde man locket när det var varmt och så var det klart?

Sen hade man koncntrerade sommartomater, färdiga till tomatsås under vintern, det verkade vara ett underbart recept. Någon som vet exakt hur hon gjorde? Man vill ju inte misslyckas...

jag har tyvärr inte receptet själv men här är adressen till hennes hemsida:
http://www.fuglebjerggaard.dk/index.htm
du kanske kan maila henne och fråga efter receptet smile.gif annars har jag förmig att alla avsnitten finns att titta på på en dansk tvkanals sida.

här är adressen till den danska sidan där alla programen finns:

http://www.dr.dk/dr2/camillaplum
Mattsson
Mange tack! tummenupp.gif

Här är receptet, förutom att hon inte flådde tomaterna först i programmet jag såg. Det tänker inte jag heller göra, men prova receptet förutom det, det ska jag!

http://www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsme...varing/403.html
Chamomille
Och om man inte fattar danska (som jag) så kan man få en rolig rak översättning:
http://translate.google.se/translate?u=htt...sv&ie=UTF-8
Ingrid Zon3
CITAT (Chamomille @ 09-09-2008, 19:42) *
Och om man inte fattar danska (som jag) så kan man få en rolig rak översättning:
http://translate.google.se/translate?u=htt...sv&ie=UTF-8

rotfl.gif
Lättare att läsa danska än att begripa den texten, tycker jag.

Men var det samma recept? Lät mycket enklare när Mattsson beskrev det...
Chamomille
CITAT (Ingrid Zon3 @ 10-09-2008, 22:22) *
rotfl.gif

Tja, jag vet inte. Jag kopierade bara länken som Mattsson skrev och klistrade in i Google språkverktyg... smile.gif

"Cook nu glasögon till klart småbobler i innehåll, ungefär." giggle.gif
Mattsson
CITAT (Ingrid Zon3 @ 10-09-2008, 22:22) *
rotfl.gif

Jag tror att det är samma! Hon gjorde det dock enklare, ungefär som jag beskrev det, i programmet, än vad det verkar stå i receptet. Egentligen tror jag enda skillnaden är att hon i receptet flår tomaterna, så hon verkar krångla till det i receptet. Om man orkar kan man ju försöka hitta avsnittet där hon visar det, får se om jag gör det lite senare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon