Full version: Kungsljus
Sulawesii
Nån som har en bra bild på Kungsljus? Gärna innan blommorna börjat slagit ut, alltså med knoppar.
Tror att min mor fått mig att slänga en, nämligen..... Hon sa att det var ett ogräs.....
Är inte säker om det är så, men skulle gärna vilja veta.
noora
Vissa kan säkert tycka att kungsljus är ogräs... Jag tycker själv inte att de är så vackra och skulle nog rensa bort dem om de dök upp på fel ställe.

Har du provat att söka på bilder på google? T.ex. den här sökningen ger i alla fall några bilder på bl.a. en bladrosett och på blomstänglar som precis håller på att slå ut.
Lynn

Den här "skönheten" är förnärvarande 220 cm hög! ohmy.gif
Sulawesii
Bladen ser ludna ut. Stämmer det?
Lynn
Ja dom är ludna och "elipsformade". Jag ser den nog som ogräs, såvida den växer i blomlandet. Annars i diken och så är dom vackra. Tyvärr är det ofta massor med bladlöss på dem, åtminstone i våra trakter.
Sulawesii
Ok. Den på min hade blanka blad.

Jag sådde Kungsljusfrö i vintras (slängde ut ett såbrätte med allt möjligt) och där just den skulle ha kommit upp kom den med blanka blad.
kerstin z5-6
Kungsljus är ett släkte verbascum -inom det finns många varianter med ludna blad med blanka med flikade osv .. det vanliga gula bienna har rätt ludna blad

Ophelia
Hörrö du Kerstin. Det var då vackra kungsljus och violkungsljus du har!! biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
kerstin z5-6

tackar -bäst gillar jag de vita V chaxii album -de har blanka blad
Sulawesii
Oj vad tjusig!!
Tack och lov för att "knoppkolvarna" på min inte var så stora som på din! Hade blivit helt förstörd om jag slängt iväg en sådan...... och jag tänker inte tänka tanken på att kolvarna kunde ha växt till sig.... smile.gif
Hur hög blir denna V chaxii album och hur länge blommar den?
Ewa L
Kerstins "drägel-bilder" fick igång mitt ha-begär förra året (brukar inte vara så svårt tongue.gif ). I våras fick jag tag på en planta. Visserligen blir den bara c:a 25 cm, men mycket söt. Här tillsammans med Blåsvingel:

Har också ett Jättekungsljus som återkommer år efter år på samma ställe. Visserligen "fel" ställe (mitt i hallonlandet), men eftersom det bara blir en...
Ophelia
Ojoj så fina. Jag gillat violkungsljus. Inte så väldigt ofta de finns i rabatterna där jag bor ochdet är synd. Blev lite förtjust i den där mörka du har Kerstin. Men den ljusa är inte heller fy skam. Mycket vackra smile.gif wub.gif

Sulawesii, ska de vara så korta!! Det vore ju jättebra tillsammans med en låg rabatt!! smile.gif Verkar vara riktigt tjusigt med blåsvingel smile.gif
Ewa L
CITAT (Ophelia @ 21-07-2005, 17:42)
Sulawesii, ska de vara så korta!! Det vore ju jättebra tillsammans med en låg rabatt!! smile.gif Verkar vara riktigt tjusigt med blåsvingel smile.gif

Eeehhh, undrar om det inte är mig du frågar? unsure.gif

Isåfall; detta Kungsljus (Verbascumhybrid 'Rosie') skall inte bli mer än 25-30 cm. Jag har den i framkant på min rabatt tillsammans med Biokovonäva och Blåsvinglet du ser på bilden.
Helen i Piteå Zon 5
Verbascum chaixii "album" - Franskt Kungsljus är också jättevackra, dom står raka och fina, ca. 1m.
http://www.alltomtradgard.se/forum/albums2...22024261_lj.jpg
http://www.alltomtradgard.se/forum/albums2...2024328_nar.jpg
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon