Full version: Magnolia "Susan"
Diana
HEjsan!
Jag har nyligen planterat en buskmanolia "Susan", och den hade fullt med knoppar. Men så fort jag planterade den så dräjde det ej länge innan alla knoppar var borta?? ohmy.gif Vad har hänt??
jegi
Är det blomknoppar eller bladknoppar som ramlat av?
Diana
CITAT (jegi @ 20-07-2005, 11:24)
Är det blomknoppar eller bladknoppar som ramlat av?

Såg ut som blomknoppar, men jag har aldrig sett hur magnolians knoppar ser ut men jag antar att det var det.
jegi
Den har alltså inte blommat och den har gröna blad nu. Stämmer det? När planterade du den?
Diana
CITAT (jegi @ 20-07-2005, 11:29)
Den har alltså inte blommat och den har gröna blad nu. Stämmer det? När planterade du den?

Jag köpte den 30/6. Kanske lite sent för blommningen eller ? För den skall väl blomma innan bladen kommer ? Men "knopparna" såg mörklila/blåbruna ut, så jag trodde det var de röda blommorna som var på väg? huh.gif Jag planterade den först 7/7.
jegi
Vet inte exakt när Susan blommar, men jag har inte hört om magnolior som blommar senare än juni. Det du beskriver är blomknoppar. Sannolikt har det varit lite tufft liv för den i år. Omplanterad i samband med att blommorna nästan slagit ut kanske blev droppen.
Magnolior behöver mycket vatten första åren.
Jag tror alltså inget speciellt har hänt i form av angrepp eller så.
Du får inrikta dig på nästa års blomning.
Diana
CITAT (jegi @ 20-07-2005, 11:42)
Vet inte exakt när Susan blommar, men jag har inte hört om magnolior som blommar senare än juni. Det du beskriver är blomknoppar. Sannolikt har det varit lite tufft liv för den i år. Omplanterad i samband med att blommorna nästan slagit ut kanske blev droppen.
Magnolior behöver mycket vatten första åren.
Jag tror alltså inget speciellt har hänt i form av angrepp eller så.
Du får inrikta dig på nästa års blomning.

Du har nog rätt!
Den fick nog en schock med varmt väder och omplantering i samma veva. Jag håller tummarna för nästa år. Tack för hjälpen. smile.gif
violina
Köpte också en Susan tidigare i våras och den har blommat över för ett bra tag sedan. April - Maj. Ofta blommar de tidigare i handeln där de står skyddat. Det kanske var blomknoppar som torkat in redan i plantskolan. Där blommorna var har det bildats små kotteliknande frökapslar. Det blir säkert blommor nästa år.
Diana
CITAT (violina @ 20-07-2005, 13:37)
Köpte också en Susan tidigare i våras och den har blommat över för ett bra tag sedan. April - Maj. Ofta blommar de tidigare i handeln där de står skyddat. Det kanske var blomknoppar som torkat in redan i plantskolan. Där blommorna var har det bildats små kotteliknande frökapslar. Det blir säkert blommor nästa år.

Violina - Du skriver att blommorna efterlämnade små kotteliknande frökapslar???? Det kanske var DOM jag såg??? Men som nu är borta ??? Kan det vara så tro ?
Rossi
Vi köpte en Susan för ett par år sedan men den har i princip aldrig blommat. I år fick vi en liten stackars blomma. Förmodligen trivs den inte hos oss eftersom vi bor utsatt med mycket blåst (bara åkrar runt omkring). Eller så är Susan lite trilsk i största allmänhet kanske?
Diana
CITAT (Rossi @ 20-07-2005, 18:26)
Vi köpte en Susan för ett par år sedan men den har i princip aldrig blommat. I år fick vi en liten stackars blomma. Förmodligen trivs den inte hos oss eftersom vi bor utsatt med mycket blåst (bara åkrar runt omkring). Eller så är Susan lite trilsk i största allmänhet kanske?

Jah har nyss läst att den kan vara svår att få igång blommningen på efter att den blivit planterad och att den INTE gillar kalkhaltig jord utan vill hellre ha sur som Rhododendrona.
jegi
CITAT (Diana @ 20-07-2005, 18:19)
CITAT (violina @ 20-07-2005, 13:37)

Violina - Du skriver att blommorna efterlämnade små kotteliknande frökapslar???? Det kanske var DOM jag såg??? Men som nu är borta ??? Kan det vara så tro ?

I o f s mer troligt kanske men de ser inte alls ut som blomknopparna.
Diana
CITAT (jegi @ 20-07-2005, 22:47)
I o f s mer troligt kanske men de ser inte alls ut som blomknopparna.

Jag tror det var dom frökapslarna jag såg. Det måste det ju ha varit för blommningen måste ju redan ha skett på den. Nåja, jag ser fram emot nästa vår.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon