Hej! Har provat gröna skott från manchurisk valnöt.
1. I blöt jord 2. I blöt jord med plasthuva (med lufthål) 3. I vatten
1 o 2 gick ej, i vatten lever den fortfarande men inga rötter än. Sticklingarna är ca 10 cm långa.
Tips någon?
KURT
20-07-2005, 11:17
Har ingen erfarenhet av valnöt, men många andra träd är det säkrare att ta vedartade sticklingar på hösten. Sedan sätter man dessa i sandblandad jord i nergrävda krukor.
När jag söker på nätet (walnut ? cuttings) så hittar jag ingen användbar information om valnötssticklingar. Det står bara att det är svårt att ta sticklingar från valnöt , det brukar betyda att det inte ens fungerar med växthormoner!
Sand med sticklingshjälp? Halvt vedartade sticklingar? Har du mycket blad på sticklingarna?
pusillus
20-07-2005, 20:09
Har inte givaren fått några nötter ännu på sitt träd? Isåfall är de nog lättare att så från frö. Jag sådde i våras 4st. `Juglans nigra`frö och två av dem har grott o växer så det knakar i krukan. Det där med sticklingar har aldrig varit något för mej, tacka vet jag frö!! Lycka till
Pusillus zon3
jegi
20-07-2005, 22:19
Nej du, det dröjer nog några år än. Det var väl mest för att se om det skulle lyckas. Har också Juglans Nigra på g för övrigt.
Emser
21-07-2005, 09:17
Hur stor bli valnöten i svedala då? Är det en 5m träd eller?
jegi
21-07-2005, 12:57
Beror på zonen... Här uppe i zon fyra går inte "äkta" valnöt utan här blir det manchurisk el möjligen svart. Neråt Skåne el på Gotland kan de bli betydligt högre än fem meter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.