Hej! Har provat gröna skott från manchurisk valnöt.
1. I blöt jord 2. I blöt jord med plasthuva (med lufthål) 3. I vatten
1 o 2 gick ej, i vatten lever den fortfarande men inga rötter än. Sticklingarna är ca 10 cm långa.
Tips någon?
KURT
20-07-2005, 11:17
Har ingen erfarenhet av valnöt, men många andra träd är det säkrare att ta vedartade sticklingar på hösten. Sedan sätter man dessa i sandblandad jord i nergrävda krukor.
När jag söker på nätet (walnut ? cuttings) så hittar jag ingen användbar information om valnötssticklingar. Det står bara att det är svårt att ta sticklingar från valnöt , det brukar betyda att det inte ens fungerar med växthormoner!
Sand med sticklingshjälp? Halvt vedartade sticklingar? Har du mycket blad på sticklingarna?
pusillus
20-07-2005, 20:09
Har inte givaren fått några nötter ännu på sitt träd? Isåfall är de nog lättare att så från frö. Jag sådde i våras 4st. `Juglans nigra`frö och två av dem har grott o växer så det knakar i krukan. Det där med sticklingar har aldrig varit något för mej, tacka vet jag frö!! Lycka till
Pusillus zon3
jegi
20-07-2005, 22:19
Nej du, det dröjer nog några år än. Det var väl mest för att se om det skulle lyckas. Har också Juglans Nigra på g för övrigt.
Emser
21-07-2005, 09:17
Hur stor bli valnöten i svedala då? Är det en 5m träd eller?
jegi
21-07-2005, 12:57
Beror på zonen... Här uppe i zon fyra går inte "äkta" valnöt utan här blir det manchurisk el möjligen svart. Neråt Skåne el på Gotland kan de bli betydligt högre än fem meter.