Full version: Ätbar rabatt
Anna_Panna
Jag funderar på att anlägga en ätbar rabatt, med växter som gärna är vackra, men som man också kan äta av. Är det någon som provat detta och har några råd att ge? Förslag på vad jag kan plantera mottas också tacksamt. tongue.gif

Förutsättningarna är följande: Jag tänkte anlägga rabatten nära huset (fast ha ca 30 som med singel längst in, så att planteringen inte blir för nära grunden) och sedan ha en böljande rabatt som blir L-formad. Ca en meter bred hade jag tänkt mig att den ska bli. Långa delen av L-et blir mot husväggen, och den korta mot uteplatsen.

Ja, sedan har jag inte tänkt så mycket mera ännu.... Jag har planer på rabarber, smultron som kantväxt och örter. Vad mera kan passa?
mulle
Jag odlar enligt det temat i växthusregionen.
Jag har jordgubbar som marktäckare och också gulbladig oregano och timjan.
I skuggknuten bor rabarbern.
Gräslöken och piplöken är väldigt vackra då de blommar, tycker jag.
Och gurkörten med sina blå blommor frösår sig troget varje år. Och krondillen.
Ringblommor. Krasse.
Trevliga klättrare finns det ju också: Rankspenat ( blommar helt fantastiskt just nu!), vinranka, björn- och boysenbär.
Och varför inte en bärbuske?
Rolig idé med en "ätbar rabatt"!
Mulle
noora
För några år sedan köpte jag en bok som heter "The Edible Flower Garden" eller nåt sånt (jag beställde den på amazon.com, vet ej om den finns i Sverige). Där finns en lång lista på ätliga blommor. Jag har inte boken här just nu, men de jag kommer ihåg på rak arm är:

tagetes (speciellt kryddtagetes)
rosor
tusensköna
ringblomma
dagliljor (knopparna kan bl.a. friteras)
krasse
violer
penséer
blomsterböna (blommorna är ätliga, bönbaljorna kan ätas om de kokas)

Sen finns det ju många dekorativa bladgrönsaker, som t.ex. mangold (finns med både röd, gul och vit stjälk) och olika sorters sallad. Lite slingrande ärtor och bönor kan ge trevlig höjdvariation.

Bland kryddörterna skulle jag välja rikligt och vackert blommande perenna sorter, som lavendel, citrontimjan, gräslök, kryddsalvia (kanske t.o.m. en brokbladig?) och någon kompakt variant av grekisk oregano.

Jag har planer på att så småningom införa ätliga växter i de flesta rabatterna i trädgården smile.gif Det enda problemet är rådjuren, som också gillar ätliga växter...
Eva i Västerås
Ja, kryddtagetes är jättefina och blommar i augusti när mycket annat blommat över. Låga, täckta med gula eller röda blommor. De gula blommar bäst hos mig.
Blomsterbönor, höga och låga är självklara.
Salladskrysantemum är meterhög nu, den plantan vi inte åt upp.
Sallat i olika former och färger är vackert.
Röd trädgårdsmålla och krondill växer på höjden där jag inte rensat bort fröna. vackert ihop och passar i höjd.
Sparris, förstås. Mums. Ät dom gröna, så är det inget extra jobb med dom. Det är också godare!
Vinranka utefter väggen? Zilga är jättetålig, Sukribe jättegod.
Jag har ätliga växter lite varstans. Jag är sån, och det blir så. Det är jättekul!
Skulle vilja ha tag på knölvial. En ätlig kusin till luktärt, som doftar, vilket inte rosenvialen gör. Det är ett projekt för nästa sommar.
Lycka till!
/Eva
Anna_Panna
Tack för svaren! Nu ska jag göra en plan för rabatten, och sedan övertyga maken om att han ska hjälpa mig med grävningen. rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon