Gunvor Nilsson
Vi hade en stor asp vid vår parkering på ön - aspen finns inte längre. Stormen - på gränsen till orkan - tog den i går. Vi hade tur att den föll från el- och telefonledningen och in på en granntomt. Så idag har den sågats upp och det har plockats pinnar! Fyra andra grannar hade också drabbats av trädfall men inga skador på hus.
Något som var värre - strömlöst sen igår lunchtid och +1° innetemperatur och Vattenfall har lovat (?) att strömmen skall vara tillbaka kl 23 i kväll. Mina växter har jag stoppat ner i stora kärl och bäddat med tidningar för säkerhets skull ifall Vattenfall missar. Nu är det bara att hålla tummarna.
unsure.gif
Eva i Skåne
Stackare, jag huttrar med dig wub.gif . Det är hemskt att vara utan el och värme.
Naturkrafterna kan snabbt ställa till det för oss. Vilken tur ändå att inga byggnader var ivägen. Förstörde aspen något annat när den vällte? Det brukar ofta vara annan växtlighet, buskar och sånt som kommer ivägen.
Har ni bara elvärme? Då förmodar jag att alla ljusstakar kommit fram ur skåpen. Brrr, att krypa i sängen med +1 bara i rummet sad.gif . Visst vill man ha lite svalare i sovrummet, men allt ska vara med måtta.

Jag förmodar att du har bärbar dator som var fulladdad.

Hoppas du snart får varmt omkring dig igen
wub.gif wub.gif wub.gif
Gunvor Nilsson
Nej vi har bara varit ute över dagen!
En av grannarna som fastbor ringde i går och berättade. Men det är fem familjer som är fastboende av totalt nio familjer på vägen och en av familjerna har tre små barn - utan vatten också, för pumphuset är ju också strömlöst. De flesta har kamin eller öppen spis. Nej oss är det inte synd om men om mina växter om det blir kallare! Och familjen med småbarnen. wacko.gif
Nej inga skador på grannens tomt som består av stora granar och aspen missade faktiskt och kom ner mellan dom!
Eva i Skåne
Så du slipper vara där och frysa. Nu förstår jag. Men det är inte roligt i alla fall. Med småbarn kan det inte vara lätt.
Cilla
Hej Gunvor,
Skönt att höra att det blev tur i oturen med aspen! Det är svårt att vara utan el... När vi här på holmen drabbas samlas alla hos de som har vedspisar och rejält med vedkaminer...

Fanns det rötskador på aspen som gjorde att den föll? Var det någon som såg svaghetstecken innan den rasade?

Här på min holme har vi inisade båtar på nordsidan (här blåste det nordligt) och helt vita isträd längs strandkanterna där vågorna sprutat över, samt en och annan sjunken båt.
Gunvor Nilsson
CITAT (Cilla @ 06-04-2003, 23:45)
Fanns det rötskador på aspen som gjorde att den föll? Var det någon som såg svaghetstecken innan den rasade?

Hej Cilla!
Ja faktiskt har vi sett att den såg lite konstig ut några meter upp på stammen men såg helt frisk ut längre upp. Och mycket riktigt så var det mycket murken ved upp ca 3 meter och det var där den brutits av och högre upp var det helt frisk ved! Vi har inte gjort några markarbeten i närheten och nedanför har jag plockat lingon i mossan varje år men däremot har den senaste 3 - 5 år skjutit upp sly in på gräsmattan och det finns ingen annan asp i närheten. Tre andra grannar hade rotvältor (gran) och hos den tredje bröts en stor tall med kraftig krona itu men inget tecken till murken ved.

Och visst var det tur att ingen eller inget kom till skada på något håll!

Vad gör man med den friska aspveden? Den duger väl bara till majbrasa?!
Cilla
Kanske att rotskotten hade med rötan att göra, om rötan gjorde att moderaspen utvecklade färre blad eller hade sämre tillväxt.

Jag eldar allt här, även aspved...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon