|
Full version: Knölklocka.
Nu är det bäst att jag aktar mig för att hamna i fel avdelning  , men äntligen har jag ett gäng fina kraftiga skott av knölklocka, som ska planteras in i trädgården!!! *glad*
lavendel2
21-07-2005, 15:32
 Älskar också knölklockor....har aldrig förstått hetsjakten på dom!! Lycka till med dina!! Lavendel
Annkina
22-07-2005, 08:17
Beror kanske på vilken jord man har om de sprider sig som ogräs eller inte. Min mamma gräver upp spannvis med rötter och knölar från dessa varje vår. Ändå har hon nu flera blommande exemplar. Och visst är de fina när de blommar, men inte roliga när de tar över allt.
Sommartorparn
22-07-2005, 09:12
Har man väl börjat hata dom klarar man inte av att se dom gå i blom! Blotta tanken av att ett enda frö skulle förirra sig till en plats där dom ännu inte finns ger mig kalla kårar. Tanten som bodde i mitt hus hade den som prydnadsväxt tillsammans med vallört och kirskål. Det finns inte någon del av tomten som är garanterat knölklockefri. Ett problem när man t.ex. ska byta jord. Dessvärre delade jag en gång med mig av min fina lerjord till min mor, och trots att vi silade den noga, har hon nu knölklocka i hela rabatten. Så, jag hoppas du inte kommer att ångra dig!
Har svårt att tro att jag kommer att ångra mig  , men jag förstår vad du menar. Om jag hade en "riktig" trädgård, skulle jag också passa mig. Jag bor så "annorlunda" och har så "annorlunda" trädgård och marker, så det funkar här. Den är välkommen in i vilken rabatt som helst, om den ( när den) behagar förirra sig dit. Jag är ju inte en "vanlig trädgårdsmänniska" fast jag odlar min egen form av "trädgård".
Christer i Falköping
22-07-2005, 18:50
Den sprider sig lika glatt i sandjord som lera. Problemet är att det kan bli så tätt med rötter att inget annat kan växa där. I mitt förra hem var det så tätt med rötter att inte ens gräs kunde växa där. Jag hoppas verkligen att du inte ångrar dig, för då är det för sent. Varje knölklocka kan dessutom producera upp till 2000 frön. Något att tänka på. Men å andra sidan är den ju ätlig. Christer.
Sommartorparn
22-07-2005, 19:08
CITAT (Christer i Falköping @ 22-07-2005, 19:50) Något att tänka på. Men å andra sidan är den ju ätlig. Ätlig? Det kanske var därför det inte finns en enda knölklocka på det område där jag hade grisar en sommar! Om inte amaria ångrar sig så gör säkert dom det som en gång i tiden tar över hennes tomt det.....
Christer i Falköping
22-07-2005, 20:47
Det skall nog till en hjord med grisar för att bli av med dem Den skall smaka som rättika ungefär. Det var munkarna som tog hit den på medeltiden, just för att den gav rik skörd Christer.
Sommartorparn
22-07-2005, 20:57
Dessa förbenade munkar....... Mycket elände har dom ställt till med (tänker på kirskålen)
zaaritha
22-07-2005, 21:14
Klockorna sprider sej i vår s.k. trädgård! Men; vi låter det bli--som det blir! Jag tycker om alla campanula!!!
SannaLasso
24-07-2005, 01:07
Jag har jättefina blommande knölklockor som sticker upp lite överallt i pionrabatten. Det är riktigt vackert nu när pionerna blommat över och det bara finns kvar friska gröna pionblad och dessa läckerblå klockstänglar Vad äter man av växten? Rötterna (några tydliga knölar har jag inte hittat i de få plantor jag dragit upp) ? Ska man koka lätt och äta med salt och smör eller ska man lägga dem råa på en ostmacka? Eller ha i sallad eller i potatisgratängen?
CITAT (SannaLasso @ 24-07-2005, 02:07) Vad äter man av växten? Rötterna (några tydliga knölar har jag inte hittat i de få plantor jag dragit upp) ? Ska man koka lätt och äta med salt och smör eller ska man lägga dem råa på en ostmacka? Eller ha i sallad eller i potatisgratängen?  Ja det är rötterna man äter, och du kan prova alla de varianter du ger förslag på  "Endast fantasin sätter gänser"  . Inte lär tillgången göra det i alla fall, vad jag förstår  . När man drar upp en knölklocka, är det den överersta tunnare delen av roten man får med sig. "Knölarna" finns lite längre ner.
SannaLasso
24-07-2005, 10:38
Tack tack - då blir det att ta till spaden då. Nässlor, kirskål och nu knölklocka - sicken ogräsbuffé det skulle kunna bli!
Ni som tror att Amaira skulle ångra sig får väl gå in i hennes album ochkika på hennes trädgårdsfilosofi... I din trädgård ryms verkligen allt, Amaira! Det är helt klart min förebild!!  Jag har börjat så smått med lupiner och såpnejlika, och hoppas så småningom att även fjärilarna hittar in till mig med!
Kirskål,Knölklocka och Åkervinda.........där går gränsen. Visst har jag kirskål,lite Knölklocka kvar som grävs upp så fort den visa sig. Men som tur har vi olika åsikter hur en trädgård ska vara.Jag trivs i min frodiga,delvis lite vilda trädgård. Tycker du om Knölklock, ja varför inte blommorna är fina på den.
Nu har jag gjort en vandring i din trädgård Amaira,bedårande vackert måste jag säger.De blå klockorna du inte visste vad det var är Knölklocka. Vilka underbara Rosor du har,säger en rostok. Gårdsplanen är verkligen ett paradis för fjärillar,bi och alla möjliga djur. Mycket vackert.
Jag har tusen gånger hellre knölklockor än dessa förbannade Prästkragar. Det är ett otyg som inte går att få bort, och vackra är dom juh bara en kort period. Just nu börjar dom mest se tragiska ut.
CITAT (renate @ 25-07-2005, 16:27) Nu har jag gjort en vandring i din trädgård Amaira,bedårande vackert måste jag säger.De blå klockorna du inte visste vad det var är Knölklocka. Och vad är då knölklockorna som jag har rotskott av??? De ser inte likadana ut. Jag håller på att väntar på att "Olle" ska komma tillbaka från sin semester  så jag får fråga hur han var så säker på att det är "karpaterklocka" vilket var det sista han sa innan han åkte bort tre veckor. Efter det har jag fått många olika bud. De här grenar sig runtom, och har långskaftade blommor runtom. Sprider sig gör de däremot med knölklockefart, snart ska jag börja äta dem  (efter en säker identifikation förstås) Verkar inte som det finns många människor som känner till karpaterklocka (som också har ätlig rot) och jag blir inte klok på vad jag har! Prästkragarna är precis lika välkomna som klockorna här. Men visst är det dags att klippa ner dem nu (sedan ett tag tillbaka  )
Storåtjejen
27-07-2005, 11:35
Grävde om en "knölklockerabatt" förra året. Flyttade då klockorna till ett ställe där de faktiskt skulle kunna få leva sitt eget liv, men ack nej då! Dit de kom behagade inte ett skvatt komma upp, men i den gamla "knölklockerabatten" kom desto fler. Vågar knappt gräva där mer för risken att sprida rötterna ännu mer. Suck, suck!!! /Storåtjejen
CITAT (amaira @ 27-07-2005, 09:10) CITAT (renate @ 25-07-2005, 16:27) Nu har jag gjort en vandring i din trädgård Amaira,bedårande vackert måste jag säger.De blå klockorna du inte visste vad det var är Knölklocka. Och vad är då knölklockorna som jag har rotskott av??? De ser inte likadana ut. Jag håller på att väntar på att "Olle" ska komma tillbaka från sin semester  så jag får fråga hur han var så säker på att det är "karpaterklocka" vilket var det sista han sa innan han åkte bort tre veckor. Efter det har jag fått många olika bud. De här grenar sig runtom, och har långskaftade blommor runtom. Sprider sig gör de däremot med knölklockefart, snart ska jag börja äta dem  (efter en säker identifikation förstås) Verkar inte som det finns många människor som känner till karpaterklocka (som också har ätlig rot) och jag blir inte klok på vad jag har! Prästkragarna är precis lika välkomna som klockorna här. Men visst är det dags att klippa ner dem nu (sedan ett tag tillbaka  ) Karpaterklockor ser ut så här,de växer som låga kuddar.
CITAT (renate @ 27-07-2005, 19:04) Karpaterklockor ser ut så här,de växer som låga kuddar. Åh  ja såklart de gör! Nu sa jag FEL! Rapunkelklocka menar jag. (Men vad fina dina karpaterklockor är  )
Christer i Falköping
28-07-2005, 18:02
Rapunkelklocka har jag aldrig sett, men jag har läst om en sort, som nu inte kan finnas längre, med rotknölar på närmare kilot. Skallinte sprida sig som knölklocka dock. Knölklockan känner man igen på att alla blommor sitter på samma sida av stjälken. Fast om man skall vara ärlig sprider sig de flesta campanulor som ogräs  Fast de flesta är lättare att få bort än vad knölklockan är. Skulle väl bara vara toppklockan som är lika svår som knölklockan egentligen. Sedan kommer Prickklockan. Den har jag snart överallt . Christer.
*Felix matte*
28-07-2005, 20:35
Det var nog knölklocka som grabben hade på sin tomt... bara några få ... får be han fota så kan jag se om det stämmer.
Knölklocka kan odlas som grönsak...då skördar man knölarna andra året efter sådd...först tredje året går den upp i blom och sprider sig med frö...om man inte låter den gå i frö så är den ganska så lätt att hålla i schack om det inte gör nåt att den sprider sig litegrann "utåt" liksom... Jag har låtit mina gå i frö några gånger för mycket nu så jag skall ta tag i min knölklockehörna genom att lägga markduk och lägga plattor ovanpå men en del får vara kvar...fast jag skall nogsamt klippa blomställningarna när debörjarbli överblommade...fast i mitt andra knölklockehörn får de fortsätta härja fritt...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|