Vet någon vad min marktäckare heter?Den är perenn ca 15 cm hög, vacker och tålig.Skulle vara tacksam för ett namnförslag. Foto finns i mitt album.
Fenja
20-07-2005, 21:13
Hej och välkommen hit! Jag vet inte vad din marktäckare heter, men jag skickar upp frågan så kanske någon som kan svarar. Mvh Fenja
Åsa, mälardalen zon 2
20-07-2005, 21:23
Även om jag inte kan se hur bladen ser ut så ser det ut som någon spetsmössa (Tiarella) tycker jag.
Tesa
20-07-2005, 21:24
Jag tycker att den ser ut som Stor häxört...Circaea lutetiana ..(eller nåt sånt..) ...fast vid närmareeftertanke såkanske det är dvärghäxört...eftersom den baravar 15 cm hög.... C. alpina...tror jag
Åsa, mälardalen zon 2
20-07-2005, 21:31
Japp det skulle även kunna vara en häxört, mellanhäxörten Circaea x intermedia verkar vara ganska lik växten på bilden
Tack alla ni som kommit med namnförslag.Tiarella är det inte även om det finns en viss likhet.Ev.kan det vara Dvärghäxört, är inte säker, det är en okänd växt för mig.Sökt på nätet men är inte säker.. Tog en ny bild av blad och blomma, försöker få in en bild här direkt men är inte säker på att lyckas.Om den inte syns här finns den i mitt album. Mvh Anemone http://www.odla.nu/album/data/anemone/3388_p31820.jpg
mulle
21-07-2005, 09:34
Jag har den - den är underbar tycker jag! Det är en circaea alpina, köpt från Zetas för tre år sedan. En planta täcker redan ett stort område! Mulle
Anemone
22-07-2005, 07:43
Tack Mulle och alla ni andra.Det är nog Circaea alpina.Visst är den helt underbar. Mvh Anemone
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.