Full version: Okänd blomma
Ylva A
Hej
Vad är detta för blomma?
Två bilder finns i mitt album.
/Ylva
pia74
Då jag inte kan så mycket om växter gissar jag hej vilt. En Pionvallmo kanske???

Googlade lite och hittade detta länk:
http://biphome.spray.se/eva.sandstedt/bild.../pionvallmo.htm
Madeleine1
Min tidigare fråga... smile.gif

Dina bilder ser ut som att de kunde vara tagna i min slänt där jag slängt ut en blandad fröpåse... smile.gif Är det samma blomma?
Ylva A
Hej
Tack för svaren, Pia och Madeleine
Det ser nog ut som en pionvallmo, fast min är lite mindre, inte så mycket blad imitten av blomman.
Vi flyttade hit våren -04, trädgården var ganska eftersatt. Jag satte igång och rensade, troligen rensade jag bort denna blomma förra våren, för jag såg den aldrig då. "Något" måste ändå ha överlevt, eftersom den kom upp iår. Jätte fin tycker jag att den är i alla fall smile.gif
/Ylva
Gillan
CITAT (Ylva A @ 20-07-2005, 12:03)
Hej
Vad är detta för blomma?
Två bilder finns i mitt album.
/Ylva

Hej okända blomma!
Visst är det en pionvallmo.Vill du ha många kan du endera låta den fröa av sig eller spara frökapseln, låta den torka för att sedan sprida ut dem nästa vår. rolleyes.gif
Ylva A
Hej
Ja, jag vill gärna ha många, jag har bara en.
Den har en frökapsel nu. Den har nyss blommat.
Ska jag ta kapseln på en gång?
eller bör den vara kvar på plantan ett tag?
/Ylva
Gillan
CITAT (Ylva A @ 20-07-2005, 15:15)
Hej
Ja, jag vill gärna ha många, jag har bara en.
Den har en frökapsel nu. Den har nyss blommat.
Ska jag ta kapseln på en gång?
eller bör den vara kvar på plantan ett tag?
/Ylva

Du kan gott vänta ett tag så den får mogna till sig lite.De är bara så vackra tycker jag.Lycka till! rolleyes.gif
Ylva A
Ok, då gör jag så biggrin.gif Otroligt vacker, tycker jag med
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon