Sess
Köpte mej ett växthus förra våren! Använde torv blandat i hästskit som jag sen täckte med ett tjockt lager matjord! Gurk och tomatplantorna som jag satt då växte på så det knakade! Fick lov att stoppa växterna innan dom tog över huset! Och jag fick massor med tomater och gurkor!
När hösten kom och allt vissnade rensade jag ut och tvättade klart inför vintern! När denna vår kom och jag skulle göra iordning det var jorden väldigt torr och när man försökte luckra upp jorden så fick man upp stora torra jordkokor som jag satt och försökte få isär för hand... Vattnade massor men det kändes som att jorden inte sög åt sej pga torkan unsure.gif
När jag lyckats få det någorlunda blött och det fått stå några dagar planterade jag ut tomat och gurkplantorna! Men dom växte inte! Planterade ut i Juni nångång och gurkplantorna har endast växt någon dm sen dess... Några tomatplantot har växt fortare än andra men vissa står kvar på ca 1-2dm sad.gif Alla har börjat blomma också fast dom är så små! det är som att allt har stannat i växten! Planterade inte ut dom för tidigt heller så kallt har det inte varit... Måste jag byta ut all jord varje vår? Blir ju lite mycket i längden? Är ju bara nybörjare å så jag vet inte vad jag gör för fel.... Kanske lite långt inlägg men hoppas att någon förstår vad jag menar rolleyes.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Har du inte gödslat nåt iår så är det nog problemet både gurka och tomater vill ha massor av näring ex. kogödsel, gräsklipp, nässelvatten, guldvatten etc. När det gäller grönsaker måste man gödsla flera gånger per säsong och ju mer man skördar desto mer måste man gödsla.

Angående jorden så blir jorden sådär när den mest består av torv (även jorden i påse brukar vara runt 90% torv). Det kan gå lättare att vattna upp den ifall man vattnar med varmt vatten.

Det kan vara bra att byta ut jorden ofta med tanke på sjukdomar men orkar man inte kan man ju bara byta ut jorden vartannat, vart tredje år, fast varje vår måste du ändå gödsla upp jorden ex. med ett 10-15cm tjockt lager kogödsel.
Sess
Okej! tack så hemskt mycket för svaret!! då är det gödningen som är problemet! Då får det bli så här iår så byter jag ut jorden till våren igen!! Tack tack! smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Det är fortfarande lång odlingssäsong kvar i växthus så vill du ha lite fart på plantorna redan iår så kan du vattna med näring 1-2ggr i veckan så borde du kunna hinna få lite gurkor och tomater innan kylan kommer
Sess
Då ska jag ut och göra det imorgonbitti!! Får hoppas på att dom hinner ta sej lite innan kylan kommer då! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon