Full version: Sjukt paradisträd?
yenny
Jag har ett paradisträd som ser sjukt ut... jag vet inte vad som hänt, har jag vattnat för lite... eller för mycket.. kanske har det stått för varmt i söderfönstret?
Är det nån sjukdom eller ohyra?

Sulawesii
Kan det vara Falska spinnkvalster?
Åsa, mälardalen zon 2
Korkbeläggningar på paradisträd kan även bero på ojämnhet i miljön ex, för stark sol. Ställ gärna ut växten i ett lite skuggigt läge ifall det går ofta brukar de må bra av en utomhusvistelse. Och skulle det vara spinnkvalster så brukar de inte trivas lika bra utomhus som de gör inomhus.
(+ om den får stå ute ett bra tag på hösten så kan man alltid hoppas på att den får den kylperiod som krävs för att den ska blomma. Om du ställer ut växten se till så den inte kan bli övervattnad vid regnig väderlek)
Emser
Nej, det är "Silversjukan" - det är inget som egentligen skadar plantan och den kommer att överleva. MEN se till att nyp bort alla blad som ser angripna ut och passa på att klipp den! Jag hade detta på mitt paradisträd också och min svärmor tog sig tid och klippte och nöp bort fula blad. Den tog sig jättefint och det ända jag gör nu är att göda den samt nyper bort de blad som ser lite angripna ut!
yenny
CITAT (Emser @ 21-07-2005, 09:49)
Nej, det är "Silversjukan" - det är inget som egentligen skadar plantan och den kommer att överleva. MEN se till att nyp bort alla blad som ser angripna ut och passa på att klipp den! Jag hade detta på mitt paradisträd också och min svärmor tog sig tid och klippte och nöp bort fula blad. Den tog sig jättefint och det ända jag gör nu är att göda den samt nyper bort de blad som ser lite angripna ut!

Fast det är hela mitt paradisträd som ser "silvrigt" ut.... och vissa blad som ser brunaktiga ut på undersidan... då måste jag nog ta bort alla blad.. det funkar ju inge vidare wink.gif
Jag har ett litet som jag tagit som stickling för nått år sedan, det ser friskt ut. kanske ska jag prova att ställa ut det sjuka o se vad som händer?
Emser
Gör det! Tyvärr är det ju sånt där som sprider sig över hela plantan... mad.gif Prova att nyp bort de mest angripna bladen.
mini_busan
Hej Jag villnog hålla med om att det kan vara endast klimatförändringen.
När jag satte ut mina paradisträd denna våren (som jag alltid gör) hamnade några i direkt sol och andra i mer varierande solläge beroend av när på dagen det var. Dom som hamnade i direkt såg exakt ut som på din bild. Det blev en för stor förändring. Den har nog stått för varmt. Likaså om du vattnat den med iskallt vatten på bladen när den varit så varm.

Jaja, jag flyttade min till lite mer halvskugga, nöp av dom värsta bladen och sen kom det minsann nya friska blad igen. Jag tänker låta mina stå ute tills dom fått sig en "köldknäpp" på ca 5 plusgrader i hopp om blomning. Dock fungerade det ej förra året... :(
*Felix matte*
18-12-2002 såg mitt Paradisträd ut så här

klippte ner det och 11 månader senare hade den börjat ta sig smile.gif

och så här ser den ut idag, växer jättesakta... funderar på om jag kanske ska ta ut den och få en blomning. Mitt exemplar hade ingen sjukdom men hade övervattnats.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon