Victoria
20-07-2005, 13:04
Hej,
Jag har en pion som står i en rabatt och passar inte alls in. Den är så stor och blaffig ihop med de andra blommorna. Iaf, jag har bestämt att ta upp den men har ingen ny rabatt att sätta ner den i. Funderar på att göra en ny rabatt så småningom, men det kanske inte blir förrens om några år. Men hinner inte så mycket med tre småttingar

Iaf. Kan jag sätta ner pionen i en kruka? Tänkte att det kan ju vara rätt snyggt. Frågan är om den kommer trivas? Den kommer säkert få stå där ett par år och kanske längre om en tar sig och blir snygg? Någon som har testat? Tänkte sätta den i en plastkruka och sedan i ytterkruka....
Pioner tycker inte om att bli flyttade, blomningen kan då utebli i flera år. Jag vet inte, men gissar att den därför kanske är svår att ha i kruka...
Mvh
Fenja
tullmejs
20-07-2005, 22:05
Bäst vore nog att gräva ner den där det ska bli ny rabatt så småningom. Tvivlar på att den diggar kruklivet. Men jag är ursinnigt okunnig.
Jag har en bekant som efter att hon köpt en pion i kruka lät den stå kvar i krukan i över ett år och pionen trivdes alldeles utmärkt och blommade. Men frågan är om en pion som väl är planterad i det fria trivs att hamna i kruka. Jag är lite tveksam.
AnnammA
21-07-2005, 11:09
Det beror på hur stor krukan är, och sedan får man nog fundera lite på övervintringen, eftersom en växt fryser lättare sönder i en kruka, än planterad i jorden, beroende på var du förvarar krukan under vintern, klimat mm. Jag har uppgrävna träpioner i krukor, som jag förvarar i kallväxthus över vintern, under väntan på placering i trädgården. På sommaren står de i österläge. Ett råd iallafall, är att vänta med att gräva upp pionen till hösten, och då ev kruka den.
Mvh
AnnA