Full version: Risig ormbunke
Nina A
Hejsan laugh.gif

jag har precis ftt en stor ormbunke av min arbetskompis,och den ser fruktansvrd ut.Lngst ut mot toppen har nstan alla lnga stnglar tappat sina blad s att det bara r torra pinnar kvar

Dock verkar det finnas hopp d det finns ett litet blad som hller p att rullas ut.de blad som finns kvar r bruna/gula i toppen

har ni ngra tips p hur jag fr ormbunken att m bra?
har nu omplanterat den till mycket strre kruka och den str s att bladen fr hnga fritt..

/Nina,nybrjare p krukvxter
Nutten
Ormbunkar ogillar torr luft, det r oftast drfr de blir bruna och fula. De ska st i ljust lge, men absolut inte i direkt sol!! (Tnk p att ormbunkar vxer i skugga ute i det vilda). Duscha grna plantan ofta och frsk undvika att plantan torkar ut fr mycket!
zen
Ja letar faktisk efter liknande information....

Jag lste fr ngra r sedan i en bok att, ormunar ibland kan vissna till utan ngon frklaring. Man skulle d alternativt kunna klippa ner dom helt och lta dem s att sga starta om.
Fast jag kommer inte ihg exakt hur man skulle g till vga, och vill absolut inte riskera att ta kl p mina vissna stnosar....

r det ngon som vet? unsure.gif /Zen
lolo
Svl min mor som mormor har jttefina ormbunkar och en orsak kan vara bostaden: bda bor i lite ldre trhus. Dagens lgenheter har s torr luft, vilket varken vi mnniskor eller vxterna mr s bra av.

Mrker man att ormbunken blir ett enda "ris" kan man faktiskt klippa ned detta och grna plantera om i frskare jord. Anlag fr tillvxt br finnas fr att detta ska lyckas. P sommaren mr ormbunkar bra av frisk och fuktig luft s lt den grna hnga utomhus i skugga.

Lycka till!/Ann-Louise i Ume smile.gif
zen
Jag har nu stllt ut den stora ormbunker under bordet p balkongen, det regnar ute och r fuktigt i luften (14C). Det mste vl vara bra..../Zen tongue.gif
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon