Victoria
Hej.

Efter vårlöken (snödroppe, krokus, balkansippa och vårstjärna) planterade jag ner ettåringar i år. Men jag funderar på en mer permenent lösning. Några tips på lite senare så det inte krockar med löken innan bladen visnat ner (typ juli-sept/okt, gärna något som inte blir fult och skräpigt sent på hösten) lågväxta perenna marktäkare som är färgdada och fina smile.gif Många krav va? biggrin.gif Har någon något tips? Eller ska jag hålla mig till ettåringar. För det finns ju så många fina och de blommar ju så länge! Hur gör ni?
Anki V
Jag gjorde så här:

Jag köpte allt som jag tyckte var vackert + tiggde till mig av vänner. Resultatet blev en perennrabatt som en ena dottern kallar "kaos" och den andra kallar "katastrof". I den rymms:
Dahlior,
fem liljor som jag trodde ruttnat bort (har inte blommat ännu),
Steppsalvia,
Blåsippa
Lavendel,
Daggkåpa,
Dagliljor,
2 rosor, Europana,
Gullvivor,
Blågull,
Ulleternell,
Blodnäva,
Backnejlika,
Timjan,
Sköldpaddsört, Röd solhatt,
Löjtnantshjärtan,
Fenrikshjärtan,
Stockrosor,
Vårviva (ej identifierad)
Vårkrage,
Iris (ej identifierad)
Två minirosor från Konsum.
Klematis (Södertälje)
Gulltörel.
Stjärnflocka

Rabatten är som en färgpalett och jag har försökt att samla växterna efter färggrupper.

Jag vill egentligen inte tänka på vintern men det ska bli mycket intressant hur allt detta kommer att se ut nästa år.
Fenja
Krypphlox är en trevlig marktäckare som finns i flera olika lysande färger, aubretia, låga nävor, ormöga, prydnadsjordgubbar, lungört, fänrikshjärta, alunrot (finns många nya härliga bladfärger), daggkåpa och astillbe till exempel.
Mvh
Fenja
kerstin z5-6

Pulmonaria Majeste"lungört ", Hosta , Alunrot , mfl passar bra -men har man plats kanske vårrabatten ska få vara höjdpunkten -jord läge osv anpassade till lökarnas krav, och sedan lugnare bladväxter och inte så mkt blommning -
Att ha en rabatt blommande från vår till höst -det går -men den blommar då lite stilllsamt här o där hela säsongen -Bättre satsa på olika rabatter o olika fyrverkerier .. om man har plats förstås -Annars får man plantera tätt istället smile.gif
Ewa L
Jag tycker att det blir jättesnyggt att låta diverse lökar komma upp ur marktäckande växter. Lågväxta lökar ur låga perenner etc. Gärna lite lagom lågmält. Men jag tycker om det som varar länge. biggrin.gif

På bilden är det låga Allium — blommar fortfarande — som kommer upp ur Murgröna resp. brokbladig Murgröna (ur en födelsedagskorg). Alltihop i ett blommande buskage iofs.

Kerstin!
Vilken vansinnigt läcker Pulmonaria!! wub.gif
Färg på blommorna? Växlar de också??
mulle
Kerstin, jag släpade hem den silverbladiga Pulmonarian från England i våras och det gläder mig nu att slippa fundera över om den är härdig eller inte....
Men kan du upplysa mig om hur expansiv den är?
Mulle
kerstin z5-6
Inte det minsta expansiv här -de blad som kommer först,maj,juni är prickiga -sen kommer de blåtonande blommorna och högsommarbladverket är en kompakt kudde i silver -en superbra perenn!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon