abogotcha
20-07-2005, 13:30
Hej!
Nu har det äntligen kommit rejält med regn efter sommarens hetta. Va skönt! Det växer och frodas i min sommarrabatt. Jag har dock fått inbjudna gäster i form av svarta myror som äter sönder mina fina solroser. Bladen är nu alldeles fulla med hål överallt. Vad kan jag göra? Hjälper Provado insektssprej eller krävs annat?
Tack och hej så länge,
Johanna
De enda myror jag har hört talas om som äter blad, är bladskärarmyror. Och de har bladen som kompost som de odlar en svap på. Jag har mycket svårt att tro att svenska svartmyror skulle kunna äta blad?
Lady Hamilton
20-07-2005, 19:59
Nej jag tror nog att du fått löss på dina solrosor (som gör hål på bladen) och svartmyrorna äter upp lössen. Skaka bort myrorna och kolla noga..........även under bladen om du inte ser någora löss
Christer i Falköping
20-07-2005, 20:06
Nja, myrorna äter inte lössen, de mjölkar dem på sockerlösning. Lössens avföring. Men löss är jag också övertygad om att det är.
Christer.
Åsa, mälardalen zon 2
20-07-2005, 20:11
När det gäller hålen i bladen är det nog inte lössen som är skyldiga till det, löss har inga bitande mundelar de kan bara suga lite växtsaft ur växtcellerna.
De skadegörare som har bitande mundelar och som kan göra hål i blad är ex. tvestjärtar, öronvivlar, sniglar, snäckor, fjärilslarver, stekellarver (några av dessa är mest aktiva på natten så söker man efter den skyldige dagtid är det inte säkert att man hittar dem)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.