norrsken
20-07-2005, 14:01
Hej!
Jag har två växter som jag brukar köpa och samplantera i kruka. Vill gärna ha dom för sitt dekorativa inslag.
Skulle gärna vilja hitta frön till dessa och prova att driva dom själv till nästa sommar. Men jag vet inte vad dom heter, eller var man får tag i fröna.
Den ena är gulbladig ( får småningom gula små oansenliga blommor )Hängande växtsätt.
Den andra har upprätt växtsätt. Bladen är grönvita.
Jag har lagt upp bilder i albumet på dessa - hoppas det funkar!
Hälsningar från norr
Åsa, mälardalen zon 2
20-07-2005, 16:17
När det gäller rabatteternell så är det bara en gråbladig variant som det går att köpa frön till, vill man ha lime är det sticklingar eller plantor som gäller.
Angående penningbladet: kan du inte gräva ner den någonstans skyddat i trädgården där den blir täckt av snö? Penningblad är ju ganska härdigt och är ju praktiskt taget ogräs på många håll. Jag brukar ha penningblad i en ampel och jag brukar bara tippa ur ampeln och gräva ner klumpen, till våren gräver jag upp klumpen och planterar tillbaka den i ameln och det har funkat i många år. Många perenner övervintrar utan problem i norr p.g.a tjockt snötäcke. Tror inte det går att hitta frön till denna växt i sverige den förökas nog mest med sticklingar/revor.
norrsken
20-07-2005, 16:22
Tack för hjälpen estet och Åsa!
Jag kan nog hitta nånstans att prova gräva ner penningbladet!
Hälsningar från Norr