Full version: Ohyra på mynta
christina
Jag har en jättefin myntabuske som fått ohyra. Kan inte se några djur, men topparna (främst) är fulla av svarta prickar som sitter i kluster. Som följd av detta så förtvinar bladen helt. Någon som vet vad detta kan vara OCH hur man blir av med det? (Har försökt med grönsåpa men utan resultat.)
//Christina
noora
Är inte de svarta prickarna som bildar klustren svarta bladlöss då? Kolla noga så ser du om de har ben wink.gif Löss angriper bl.a. mynta ibland och bildar just svarta "kluster" i topparna.

Plocka bort lössen eller spraya hårt med vatten så att de ramlar av. Rejält angripna toppar kan du ta bort helt. Grönsåpa kan också hjälpa, men när det är stora angrepp får man börja med att plocka bort alla löss man hittar.
christina
Nej, det är lite konstigt men jag kan inte se några djur - det svarta är själva angreppet. Kan det vara maskar/larver? Har haft problem med vita larver på bla basilika, men de brukar bara göra 'hål' i bladen när de äter, inte det här svarta...
Tack ialla fall för ditt svar!
/christina
Åsa, mälardalen zon 2
Svarta löss är mycket små oftast och de sitter som i samlingar så det är nog det enda jag kan komma på här hittas en riktigt uppförstorad bild på svarta löss (+myror som tar hand om dem) http://www.fourmilab.ch/images/animal_magn..._pucerons_g.jpg

Det lättaste på kryddväxter är ofta att klippa bort topparna ifall det är där där ohyran finns kryddväxter blir oftast bara finare ifall man klipper i dem.
christina
Nu har jag plockat bort alla angripna blad, och kan då konstatera att det bara är NYA små blad som är angripna. ALLA nya skott har de här svarta små prickarna/hålen. Kan fortfarande inte se några djur, inte ens små små svarta löss...Kan det vara så att det är en sjukdom??
/christina
Pfaffan
Jag vet inte , men kanske är det lite tröst att veta att vi är flera?
Mina myntor har också svarta torra fläckar, och jag ser inte heller några kryp.
Första gången jag upptäckte det klippte jag ner rubbet med ambitionen att vara duktigare på att vattna och gödsla när de växte upp... och jag fick jättefin mynta efter ett tag, men nu är det svart igen.
Funderar på om det kan vara brännskador av regndroppar + solsken, eller bara för mycket regn?

/Pfaffan
Lorangafilm
Om du kan ta en närbild på angreppen så skulle vi nog kunna klura ut vad det är.

Det kan vara ett svampangrepp, där det är sporsamlingar från nån sorts rostsvamp du ser. Eller kanske en sorts bladfläcksvamp, de e svårt att veta utan att se angreppet.
Cilla
Jag har också svarta fläckar/prickar på vissa av myntorna. Har tolkat det som en sorts svamp. Jag sätter samma mynta på olika ställen och tar bort angripna blad. Tycker att angreppen blivit lite mindre i år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon