Latmask
En av mina liljor har fått svarta kulor som ser ut som pepparkorn längst in på varje stjälk (heter det så) där bladen finns.

Jag trodde först det var insektsägg eller liknande och skrapade bort en, men det verkar höra till blomman eller sitta stadigt av annan orsak. Men bara en av sex liljor har fått det, vad kan det vara för något? Ska det vara kvar eller ska det bort?
Åsa, mälardalen zon 2
Är det som små ärtor som sitter i bladvecken så är det helt normalt för många liljor. Detta är bulbiller och är växtens sätt att föröka sig, när bulbillerna är mogna trillar de till marken och gröver själva ned sig till rätt djup efter flera år så har bulbillen bildat en så stor lök att den kan blomma för första gången.
Ophelia
Vissa liljor får bulbiller, andra inte. smile.gif

Man kan även lura sig till bulbiller men då måste man knipsa av liljeknoppen innan den slår ut och det kan ju vara synd. smile.gif
Latmask
Jaha? Så det är en bra sak? Toppen, vilken tur att jag inte gick lös på dem då! biggrin.gif

Den har typ 20-30 stycken... jag trodde det var små skalbaggar först.

Tack för svaren!
Ophelia
Det är ju bra grejer om du vill få flera. Fast det tar ju nästan 100 år (en aningens överdrivet) innan de blommar. De ska gotta sig i marken först. biggrin.gif

Nu har du ju något roligt att studera om du har tid! laugh.gif laugh.gif
Latmask
Jag var tvungen att gå ut och räkna, och den hade 115 stycken! ohmy.gif

Den liljan kom upp som två olika plantor när jag förkultiverade den, och det är även den enda liljan som haft liljebaggar. Kan det ha något med dem att göra?

Kan man flytta de svarta plupparna när de ramlar ner så man kan få liljor på fler ställen? Kan man plocka upp dem och odla i kruka för att få dem att löka fortare? Nu blev det väldigt spännande det här. biggrin.gif
Ophelia
Inte tror jag de kommer sig snabbare i kruka, varjefall inte märkbart men du har ju bulbiller så det räcker och blir över så du kan ju testa! laugh.gif laugh.gif

Tror inte att liljebaggen har så mycket att göra med att den ena kom med en liljestängel och den andra med två (kan kanske vara så, man vet inte så noga i vår Herres hage).

Du kan säkert flytta bulbillerna (som är mörka) när de trillat ner på jorden (som är mörk) rolleyes.gif tongue.gif . Ett tips, lägg nåt under så du hitar dem. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon