Full version: Vitlök
skytten
Hej, jag undrar när man ska sätta vitlök och vilken jordtyp som är bäst. Kan man använda vanliga vitlökar som man köper i affären eller ska man använda sättvitlök. Vilket är bäst?
Åsa, mälardalen zon 2
Det går att sätta köpevitlök men man får ofta bättre resultat med sättvitlök av bra sorter som passar för vårat klimat. Vet inte vart du bor i sverige men här i mälardalen sätter jag vitlök i okt-nov. Sättvitlökskostnaden är en engångskostnad man kan ta eget utsäde sedan. Vitlöken kräver ganska mycket näring och vatten och trivs i ganska mullrik och lucker jord (jag har testat i riktigt tung cementlera och där funkade det inte alls). Ska man lagra vitlöken är den ofta klar i slutet av juli-början av august (olika sorter mognar olika snabbt)

Bra utsäde kan man exempelvis hitta hos Åke T

och Törnviks frö (vitlöken säljer de till privatpersoner)
skytten
Tack! Jag bor i Skåne så det ska väl funka bra här smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Japp i skåne borde det gå bra, Åke T brukar ha jättevitlökar, om du handlar hos honom så säljer han även ett häfte om vitlöksodling (+ om du är jätteintresserad så brukar han ha en vitlökskurs någon helg under augusti)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon