Är det någon som känner till en stadig sort av perenna riddarsporrar? Det gör inget om den inte blir superhög det är snarare en fördel då jag inte gillar att binda upp växter (blir sällan tjusigt).
kerstin z5-6
20-07-2005, 20:37
ja välj sorten -magic Fountain -de håller sig lägre och kompaktare -sen finns ju även de små låga -tex delpinium oxycephalum
Här är magic Fountain -finns i alla färger
Ewa L
21-07-2005, 09:32
Kerstin! Den ena drägel-bilden efter den andra!!
Jag skulle annars vilja föreslå Kinesisk Riddarsporre (Delphinium grandiflorum). Inte minst gillar jag den knallblå färgen. Den blir väl 50-60 cm. Har tyvärr ingen bild att kontra med.
Gloriana
21-07-2005, 09:37
Tack för tipsen! Jag ska leta efter Magic Fountain då det verkar vara vad jag vill ha. Jag vet att det finns andra arter inom släktet men här var jag ute efter något som är mer som de klassiska. I min förra trädgård hade jag ett par arter för stenpartiet som var kanon (var sjutton tog den växtlistan vägen?) men de var för låga för en vanlig perennarabatt. Och så var de bara (!) blå, vill gärna ha vita och ljusa färger också. Kinesisk riddarsporre är vackert så det blir nog sån också vad det lider.
charlotta47
21-07-2005, 11:25
Tack för ditt svar angående min tynande riddarsporre
Angående din fråga tipsar också jag om Delphinium Gandiflora. Det är den jag har och är i välmående skick en djupblå stadig sort och mycket vacker.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.