Full version: trådpalm
serx
Min trådpalm(Washingtonia filifera) som jag odlade för några månader sen har fått en blomma biggrin.gif

Även jordnötsplantan har fått två blommor.

Är det generellt sätt smart att ta bort första blomman/blommorna för att främja tillväxt??
serx
...eller sabbar man utvecklingen för växten?
wolkenkrabber
hur gammal är trådpalmen? de ska normalt ha en hel del år på nacken inna nde blommar. är du säkker på att det inte är ett bladspjut?

jordnötsblommorna ska du pollinera så gräver de ner sig i jorden och bilder jordnötter
serx
tack för svar!

Trådpalmen är några månader. Det ser kanske inte riktigt ut som en blomma, men det är rött och gult så jag tänkte att det var det. Men okej, då låter jag den vara och ser vad det blir.

Blommorna på jordnöten var jag lite för snabb med att ta bort ohmy.gif
fast jag har ändå ingen annan jordnötsplanta att pollinera med så det är lugnt. Hade ju varit trevligt med lite jordnötter tongue.gif
wolkenkrabber
CITAT (serx @ 21-07-2005, 22:52)
tack för svar!

Trådpalmen är några månader. Det ser kanske inte riktigt ut som en blomma, men det är rött och gult så jag tänkte att det var det. Men okej, då låter jag den vara och ser vad det blir.

Blommorna på jordnöten var jag lite för snabb med att ta bort ohmy.gif
fast jag har ändå ingen annan jordnötsplanta att pollinera med så det är lugnt. Hade ju varit trevligt med lite jordnötter tongue.gif

du behöver itne en anna planta jordnötter är både hane och hona i sig har jag för mig

vad det röda på din palm är har jag ingen aning om men om det bara är någon månad kan det omöjligt vara blommor
serx
nu har den vecklat ut sig, och visst är det en blomma.
wolkenkrabber
snälla människa, det där är en perlagoneller något dylikt! unga palmer ser ut som gräs!

detta är en ung europeisk dvärgpalm
Gertie
Här är en bild på Washingtonia filifera.
http://www.flora-toskana.de/images/Washing...ilifera_2_g.jpg
serx
ok..jag ändrar denna tråd till "vad sjutton har jag odlat?"
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon