Full version: murgröna
hörnbjörn
Hej.

Har fått en murgröna utav min mor. vi flyttade den från deras radhus till våran uteplats för kanske 1månad sen. nu är det så att bladen har vissnat och den ser hängig ut. det har kommit lite nya blad. men det är absolut inte mycket.

undrar hur stor chans det är att den tar sig till nästa år, eller tror ni att den är dödsdömd?? vi har vattnat med gödning och vattnar riktligt.

mvh
stefan
Åsa, mälardalen zon 2
Antar att du menar att den är planterad utomhus i marken. Om det har kommit lite nya blad är det ett tecken på att den har börjat rota sig så den lär nog överleva. Fast sluta med näringen ge den bara vatten, man bör inte hålla på och gödsla fleråriga växter efter midsommar p.g.a att de kan få svårt att avmogna då = de klarar vintern sämre.
hörnbjörn
tack så mycket åsa.

märkte nu också att jag la inlägget i fel avdelning sad.gif

grejen är att mrugrönan är ca 2,50 meter bred. och det är typ bara 50cm utav den som har fått nya blad. verkar som om resten är död.

men jag litar på dig åsa.

tack tack.

mvh
Stefan
Åsa, mälardalen zon 2
Ofta brukar delar av växterna dö när man flyttar växter under den varmaste årstiden + ofta får man inte med allt av rotsystemet så växten anpassar bladmassan till storleken på rotsystemet = vissa delar av växten dör bort, men överlever brukar de oftast göra ifall man vattnar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon