|
Har precis grävt en bassäng till växthuset, dvs 60 cm djup och ca 30 cm utanför det tilltänkta växthusets väggar. Jag har tänkt isolera från markkyla med t.ex. frigolit (andra förslag - för och nackdelar mottages tacksamt)
Vad ska jag fylla "bassängen" med? Ska det vara makadam, samkross, eller funkar det med vilket grus som helst? Hur långt ner ska isoleringen ligga, och ska den ligga över hela grunden?
Hade tänkt mura en grund med lecablock eller eventuellt gjuta ramen runt, hur djupt ska det då muras - gjutas? Växthuset är på 24 kvm (Willab E.Serre Maxi 6) ligger i zon 4-5 i Hälsingland och ska värmas lite på höst och vår.
Någon med erfarenhet som kan tipsa?
Mycket tacksam för svar!
Lars
Gå upp på sök. Avd. växthus. Mer än 30 dagar. Sök på grund.
Så här skrev Thomas: Jag har grävt ner lecablock till cirka 60-70 cm. Men har också lagt 14 cm frigolitplattor innanför lecan. På det sättet hoppas jag att det skall stoppa den markkyla som kan uppkomma. Kommer också ha växthuset så det inte fryser där. Med hjälp av värmefläkt.
Lecablocken är ju "isolerande" men har hos mig en sekundär isolering. Mer som lite värmelagrande. Samt att vara en stabil och snygg ram för växthuset.
Man kan ju tänka lite hur man bygger husgrunder. Torpargrund, gjutenplatta osv..
Kör både och, om du har möjlighet, det är ju ingen nackdel i det här fallet. Man kan ju inte få det FÖR varmt..
Vill du se lite hur det kan se ut, så finns det bilder på min hemsida. (länk nedan).
//Thomas
ThomasJ
21-07-2005, 14:49
Skoj att bli citerad.  Det finns många olika 'läror' här på odla om hur man gör en grund till ett växthus. Kan bara säga som Uno, sök så skall man finna.  Men som Uno citerade så gjorde jag en grund av murade leca-block, dels för att kunna väga av marken som var svagt sluttande, och för att kunna få ett något bättre klimat inne i växthuset. Det finns bilder på hur jag gjorde det om man går in på den här sidan. Se under "grund" och "golv" så ser man rätt tydligt. Det har funkat mycket bra de två år som jag har haft det nu. Om jag säger så här, skulle jag göra om det idag, skulle jag göra på nästan samma sätt, bara ändra på några små saker, dock inte på de murade leca-blocken. Lycka till. /Thomas
Tackar!
Ni är ju för bra här på forumet!
Tomas - Du murade alltså med lecablock ända från 60 cm djup för att få stadga och bra isolering. Det ser ut som det är makadam (det folk vanligen kallar singel) du har fyllt upp med - Spelar det någon roll vad det är för slags grus? (Makadam, Samkross - dvs med 0-fraktionen, eller naturgrus?)
Lade du någon dränering i botten? Jag har fet blålera i botten, så det kanske är att rekommendera.
Jag ska inte ha plankgolv utan snarare marktegel, tegel eller markstensgolv, klarar frigoliten trycket, eller blir den ihoptryckt om man lägger tunga stenar och sedan går på den?
Till sist - Lade du någon isolering utanför lecablocken, eller räknade du med att de stoppar "sidokylan" som kommer från den omgivande marken.?
Lars
Hired-Gun
21-07-2005, 23:39
Jag isolerade botten på mitt växthus med styrolit då det tål större belastning och har ett bättre isoleringsvärden än frigolit...
ThomasJ
22-07-2005, 07:43
CITAT (Lars @ 21-07-2005, 22:51) Tackar!
Ni är ju för bra här på forumet!
Tomas - Du murade alltså med lecablock ända från 60 cm djup för att få stadga och bra isolering. Det ser ut som det är makadam (det folk vanligen kallar singel) du har fyllt upp med - Spelar det någon roll vad det är för slags grus? (Makadam, Samkross - dvs med 0-fraktionen, eller naturgrus?)
Lade du någon dränering i botten? Jag har fet blålera i botten, så det kanske är att rekommendera.
Jag ska inte ha plankgolv utan snarare marktegel, tegel eller markstensgolv, klarar frigoliten trycket, eller blir den ihoptryckt om man lägger tunga stenar och sedan går på den?
Till sist - Lade du någon isolering utanför lecablocken, eller räknade du med att de stoppar "sidokylan" som kommer från den omgivande marken.?
Lars Hej Lars. Jag la en markduk, sedan ett lager singel (vanlig sort) för att få lite dränering. Tänkte om man skulle lägga ner rör men tyckte det var överkurs, det är ju ändå bara ett växthus.  Sedan murade jag upp lecan, satte en platonmatta på utsidan och fyllde på med singel på in- och utsidan. La frigolitet uppepå singlet. Då kunde jag gå på frigoliten utan att den svajade eller nått. Tänkte även ett tag om jag skulle haft leca-kulor istället. Tror det gått jämt upp vilket man väljer.. Skulle jag vilja ta bort trägolvet, så kommer jag lägga ett lager frigolit till sedan en markduk och fylla på med sätt sand (eller dyligt) och lägga markstenen. Det lär inte svikta, och det kommer garanterat funka att gå om kring på, det kanske inte skulle hålla på en garageuppfart med i växthuset kommer det inte vara några problem. (Lägger man frigoliten omlott, så blir det väldigt stadigt). /Thomas
Istället för vanlig frigolit som markisolering skulle jag rekommendera Isodränskivor. De isolerar som frigolit men är dränerande. I ett växthus kan det ju bli blött och då kan det vara bra om vattnet har möjlighet att rinna undan.
pica-pica
10-08-2005, 20:04
Hej!
Har precis införskaffat en växthus och surfar runt här lite för att se om jag hittar lite bra råd. Det är alltså bra att isolera även om man inte ska odla i bäddar i växhuset? Jag tänkte odla mest i stora krukor/hinkar.
Hej Lars, Fint växthus du valde ... ( byggde ett E-serre plus förra året)
Jag bor på LERA så basängen måste dräneras !
Så här gjorde jag Grävde ner 80 cm. Dränering runt hela växthuset, makkadam och en gjuten sockel 15 * 35 cm med två armeringsjärn. På denna murades lekrablock med armeringsjärn i varje skift. sedan putsa .. och en tjockare sula på toppen med en snygg fas ...
Glöm inte vad du skall göra av allt vatten som kommer från taket, koppla till dräneringen ?
Jag isolerade mot marken med 50mm "frigolit" och har sand och jord ovanpå detta.
JÅJ
pollenper
17-09-2005, 20:35
Glöm inte att lecablock måste putsas för att isolera. Och om man köper cellplast ("frigolit") ska den vara avsedd för under jord . Den är tät, porerna fylls inte med vatten. Även Rockwool har markiso de är dränerande.
CITAT (pica-pica @ 10-08-2005, 21:04) Hej!
Har precis införskaffat en växthus och surfar runt här lite för att se om jag hittar lite bra råd. Det är alltså bra att isolera även om man inte ska odla i bäddar i växhuset? Jag tänkte odla mest i stora krukor/hinkar. ja, men du kan lägga tegelstenar till golv.Det blir jättefint och sen värmer stenarna upp växthuset på våren, och du kan börja odla tidigare än om du skulle odla diret i den kalla jorden, men en frostvakt behövs nog kyliga nätter
Svante, zon 1
26-09-2005, 09:22
CITAT (pollenper @ 17-09-2005, 21:35) Glöm inte att lecablock måste putsas för att isolera. Och om man köper cellplast ("frigolit") ska den vara avsedd för under jord . Den är tät, porerna fylls inte med vatten. Även Rockwool har markiso de är dränerande. Intressant. Varför måste lecablocken putsas? Vad händer om man inte putsar?
CITAT (Svante @ zon 1,26-09-2005, 10:22) CITAT (pollenper @ 17-09-2005, 21:35) Glöm inte att lecablock måste putsas för att isolera. Isolera.Förlåt en toka,men jag trodde vi putsade för att hålla ihop dem/Evgeni
AndreasBlomquist
26-09-2005, 21:30
Nej, du lägger väl murbruk emellan för att hålla ihop dem och putsbruk utanpå för att isolera. Det är ju i stort sett lecakulor som är ihopbuntade i en stor bit så det kan ju "dra" igenom den men om man lägger ett tätt lager med putsbruk runtom så hindrar man ju "draget".. eller?
pollenper
26-09-2005, 22:34
CITAT (AndreasBlomquist @ 26-09-2005, 22:30) Nej, du lägger väl murbruk emellan för att hålla ihop dem och putsbruk utanpå för att isolera. Det är ju i stort sett lecakulor som är ihopbuntade i en stor bit så det kan ju "dra" igenom den men om man lägger ett tätt lager med putsbruk runtom så hindrar man ju "draget".. eller? Vad man ska göra för grund är ju väldigt beroende på vilket underlag du har och hur tjälskjutande den är. Lera t.ex är ju som en studsmatta mellan höst och vår och där behövs antingen att plinta ner till frostfritt (hos mig i rättvik 180 cm) eller höja(eller blir det minska) frostfritt djupet genom att isolera med markskivor. Har du t.ex 150 cm tjäle som max så måste du isolera dels grunden och dels 150 cm utåt så intekylan kryper in från sidan. Låter mycket men då står det stadigt och glasen håller längre. Har man däremot som jag pinnmo som är i princip osorterad sten med lite mull här och där den rör sig väldigt lite om den bara är dränerad. Då blir isoleringen mer en energifaktor. Jag har visst glömt citeringen ovan, och så är det, lecan är så otät att det blåser rakt igenom. Prova att hälla vatten på så ser du tydligt.
CITAT (AndreasBlomquist @ 26-09-2005, 22:30) Nej, du lägger väl murbruk emellan för att hålla ihop dem och putsbruk utanpå för att isolera. Det är ju i stort sett lecakulor som är ihopbuntade i en stor bit så det kan ju "dra" igenom den men om man lägger ett tätt lager med putsbruk runtom så hindrar man ju "draget".. eller? Självklart förlåt,lite kortslutning bara/Evgeni
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|