annama
Häromdagen fick jag en smärre chock! En fin blomsterklase på min gamla porslinsblomma, som suttit i samma mörka valv i mer än 15 år och aldrig blommat på de senaste 30 åren. Har tagit flera skott av den som står ljust både hos mig och hos vänner och bekanta och blommar mycket och rikligt. Kan det möjligen bero på att den står nära ett akvarium och att jag ibland lägger över vatten och "sjögräs" i krukan? Glad blev jag i alla fall :D !
GoSatta
Vattnar alla mina blommor med akvarievatten, det är utmärkt näring.
annama
Tack för svar. Det stämmer säkert, så mycket s-k-i-t som fiskarna producerar. Dom är förresten också vackra att titta på, mina hundar står ibland och följer dom med blicken. rolleyes.gif
Elizabeth
jag läste häromdagen att de ägrar blomma om det är för mörkt plus att de gillar inte att flyttas. Kanske därför har min inte blommat än, trots att den växer bra.

Mycket möjligt att din blomma inte hade blommat p g a näringsbrist. Nu fick den vad den behövde.
annama
Hej Elizabeth.

Jag tror att det tar ett tag innan de blommar, och att de vill ha ganska mycket ljus, Jag är ingen expert alls, har en "vanlig, jättegammal", sticklingar från den, en med brokiga blad, en australisk och en med små röda blad och mkt obetydliga blommor samt en med små blad som blommar jättemycket, vet inte vad den heter. Alla står ljust utom den gamla, som har stått i ett ganska mörkt valv i femton år utan att blomma. Men nu!
Jättekul att se att det är liv i den gamla damen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon