Full version: Syrenhäck...
mulle
Hm, fast "vissa" tvår sina händer så går det ju ändå som det går... Bilderna på rosor som läggs ut här drar mig bara djupare och djupare ner i träsket.
wub.gif
Blicken irrar metodiskt över trädgården - var finns det bra platser för mera rosor???

Nu har jag följande tankar och behöver bolla dem med er för att kolla om det är realistiskt.

Längs min nordvästra tomtgräns går en ca 30 meter lång gammal syrenhäck. Insidan av häcken får sol från tidig morgon till ganska sent på eftermiddagen.
Jag har obegränsad tillgång till både ko- och hästgödsel från gårdarna i byn. Om jag bakar en ordentlig, par meter bred, "Kerstinslimpa" i höst längs hela häcken, kan jag då i vår plantera den full med rosor och perenner eller kommer syrenernas rötter att konkurrera ut nykomlingarna?
Marken slutar något ner mot syrenstammarna så det går utmärkt att fylla på rejält med "limpdeg".
Min andra fråga gäller syrenerna. Mycket av limpans näring kommer ju att rinna till dem. Finns det risk för att de övergöds? Jag älskar min häck och vill inte göra något som kan riskera den!

Vad tror ni?

Mulle
kerstin z5-6
haha smile.gif
Två alt -gör som du tänker och sätt rejäla saker som kan konkurrera med syrenrötterna -de kommer att leta sig dit var så säker ..
Blance double de coubert , Waasagaming är rosor som lätt fixar detta tex
Alt 2
Gräv bort grässvålen o lägg markduk sen limpan-rabatten .... tar nåt år till innan de orkar in i det -plantera vilka växter -läs rosor du vill
Att syrenerna skulle må illa av detta har jag svårt att tro
har två stora syrener med upphöjda torvbäddar vid fötterna .. den mängd kodynga jag öst över de rabatterna lär ju läcka ner genom duken till syrenernas rötter -o de blommar överdådigt smile.gif

går o tvättar händerna biggrin.gif biggrin.gif blink.gif blink.gif
Ciczi
CITAT (mulle @ 21-07-2005, 11:41)
Om jag bakar en ordentlig, par meter bred, "Kerstinslimpa" i höst längs hela häcken,

Tihi, roligt uttryck! laugh.gif laugh.gif

Ciczi
mulle
Desinficera dem!!! biggrin.gif

Tack, då avancerar jag enligt planerna!

Mulle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon